Doorgaan naar artikel

Politiek activisme als marketingstrategie

Geüpdatet op:
Internationale politiek & beleid
Commentaar
Foto: ANP premium

De fabriek van Ben & Jerry’s in Hellendoorn. - Foto: ANP

IJsfabrikant Ben & Jerry’s stopt de verkoop van ijs in de Westelijke Jordaanoever en Oost-Jeruzalem.

Volgens het bedrijf botst de verkoop in deze door Israël bezette gebieden met de waarden van de onderneming. Ben & Jerry’s zwicht voor druk van pro-Palestijnse lobby, en kiest daarmee een duidelijk politiek standpunt. Het is een twijfelachtige actie. Een onderneming heeft een andere rol dan politiek activisme.

Niet het eerste politieke statement

Nu heeft Ben & Jerry’s een reputatie op dit gebied. De Amerikaanse oprichters Ben Cohen en Jerry Greenfield richtten hun bedrijf in 1978 op met het doel melkveehouders een betere melkprijs te betalen. Een stichting met hun naam steunt goede doelen. Met de overname in 2000 door Unilever hielden de oprichters het recht op een eigen koers. Zij voerden onder meer campagne tegen president Donald Trump.

Waar ligt de grens

Druk op een politiek statement is aan de orde van de dag. Zoals sponsoring van het WK-voetbal in Qatar omwille van mensenrechten. De vraag is altijd waar de grens ligt; een boycot daargelaten. Omgekeerd gaan bedrijven er juist prat op dat zij wegblijven uit politiek gevoelige gebieden zoals de Chinese provincie Xinjiang. Dichter bij huis liggen campagnes rondom klimaat, milieu, dierenwelzijn of gezondheid.

Soms is een standpunt oprecht; vrijwel altijd past het in de marketingstrategie. Het is een vorm van populisme. Sterker: een onderneming die niet nadrukkelijk uitspreekt enkele VN-duurzaamheidsdoelen te omarmen, is op voorhand verdacht. Dus doet iedereen het. En belangrijk, het verkoopt.

Snel delen

Image
Jan Vullings

Hoofdredacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin