Doorgaan naar artikel

Prijsstijging PepsiCo-producten door hogere kosten

PepsiCo gaat de inflatie waarmee het bedrijf wordt geconfronteerd, doorrekenen in de productprijzen.

Geüpdatet op:
Bedrijven
Nieuws
Foto: ANP premium

Foto: ANP

Voedings- en drankenconcern PepsiCo gaat de inflatie waarmee het bedrijf wordt geconfronteerd, doorrekenen in de productprijzen.

Dat betekent dat producten als Pepsi cola, Lay’s chips en Quaker ontbijtgranen de komende tijd duurder worden. Financieel directeur Hugh Johnston vertelde dit bij de presentatie van de kwartaalcijfers.

Hogere winkelprijzen

De verkopen zijn beter dan verwacht. Toch ziet PepsiCo zich genoodzaakt te anticiperen op hogere productiekosten met hogere winkelprijzen. Die compenseren de meerkosten voor grondstoffen, transport en de leveringsketen. Het gros van de prijzen in de snack- en drankenindustrie wordt in de herfst bepaald, nu dus.

Grondstoffenaanvoer voor het nieuwe jaar wordt gedaan, zoals het vastleggen van aardappelen voor chips. Hier kan concurrentie worden verwacht van het momenteel hooggeprijsde graan; de noteringen lopen tegen € 250 per ton. Graan wordt daarmee een aantrekkelijker gewas in de akkerbouw. Het kan dus lastiger zijn om aan aardappelen te komen, wat betekent dat hier wellicht meer voor moet worden betaald. Dit jaar zien we de aardappelprijzen stijgen, maar ze zijn vooralsnog niet hoog te noemen. Fritesaardappel Fontane zit nu op € 12 per 100 kilo, wat niets bijzonders is. Gezien de tegenvallende oogstverwachtingen is een prijsstijging wel te verwachten.

Winkelschappen efficiënter invullen

De termijnmarkt in Leipzig zit voor komend voorjaar boven € 20. Iets om rekening mee te houden voor verwerkers van aardappelen.

Om consumenten te verleiden PepsiCo-producten te blijven kopen, gaat het bedrijf de winkelschappen efficiënter invullen. Er komt een andere mix van producten en andere verpakkingen. Het doel is meer verkopen per vierkante meter met grotere marges.

PepsiCo verwacht dat ondanks de hogere kosten en leveringsproblemen de verkopen in het lopende boekjaar sterker toenemen dan eerder gedacht. Dat is onder meer te danken aan de heropening van horeca en herstart van evenementen zoals concerten en sportwedstrijden. Vooral drankactiviteiten van het bedrijf werden gehinderd door een tekort aan bepaalde voorraden, zoals aluminium blikjes voor frisdranken en plastic flessen voor sportdranken.

Verkopen stijgen met 8%

De verkopen stijgen naar verwachting met 8%, waar eerder werd gerekend met een plus van 6%. In het afgelopen derde kwartaal ging de autonome omzet (zonder groei door acquisities) met 9% omhoog in vergelijking het voorgaande jaar. Bij de cijfers over het tweede kwartaal werden de prognoses voor het gehele jaar ook al opwaarts bijgesteld.

De totale omzet uit de verkoop klom met bijna 12% tot $ 20,2 miljard, omgerekend € 17,4 miljard. De nettowinst was $ 2,2 miljard, iets minder dan een jaar eerder vanwege de hogere kosten.

Snel delen

Petra Vos
Petra Vos

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin