Doorgaan naar artikel

Prijsstijging voeding lijkt vooralsnog niet te stoppen

Aan de prijssstijging van voedingsmiddelen voor consumenten komt voorlopig nog geen einde.

Nieuws
Food
De consumentenprijzen voor groenten liggen op jaarbasis ruim 10% hoger. - Foto: ANP premium

De consumentenprijzen voor groenten liggen op jaarbasis ruim 10% hoger. - Foto: ANP

De Nederlandse consument betaalde in maart voor voedingsmiddelen 6,2% meer dan een jaar geleden. Die prijsstijging lijkt voorlopig niet te stoppen.

Voeding heeft na energie en motorbrandstoffen voor een belangrijk deel bijgedragen aan een stijging van de inflatie naar 9,7%. De inflatie ligt daarmee op het hoogste niveau sinds 1976, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Vlees en groente dragen bij aan inflatie

Vooral vlees en groente hebben binnen het voedingsmiddelenpakket bijgedragen aan een hogere inflatie, merkt het CBS op. Vlees was in maart 5,5% duurder dan vorig jaar. Sinds februari stijgt de vleesprijs 1,6% per maand. Groente was seizoenmatig iets goedkoper (-0,9%) dan in februari, maar op jaarbasis liggen de prijzen ruim 10% hoger.

Bij brood en granen stijgen de consumentenprijzen dit jaar maandelijks rond de 1%. Over heel 2021 was er op de maand december na nagenoeg geen sprake van prijsverhogingen. Doordat de prijzen in het eerste kwartaal wel zijn verhoogd, loopt het prijsverschil met vorig jaar inmiddels op tot 4,6%.

Prijstijging zwakt af bij zuivel

Bij zuivel en eieren zwakt de prijsstijging af. In februari stegen de prijzen nog met 2,2%, maar in maart bleef de verhoging steken op 0,3%. Het prijsverschil op jaarbasis stabiliseert zodoende iets minder dan 7%.

Verse melk is eigenlijk het enige product in het zuivelschap waarvan de prijzen nog wel duidelijk stijgen. In maart werd halfvolle en magere melk nog 1,7% duurder. Het prijsverschil ten opzichte van vorig jaar bedraagt 7,4%. Maar als de prijsstijging in het eerste kwartaal zich doorzet in april, dan loopt het prijsverschil bij halfvolle melk ineens op tot boven de 10%.

Nog meer stijgingen consumentenprijzen

Hogere consumentenprijzen liggen voor het hele voedingsmiddelenpakket in het verschiet. De verkoopprijzen van voedingsmiddelenfabrikanten stegen na een plus van 4,1% in januari nog eens met 1,7% in februari. Daarnaast hebben voedingsmiddelenwinkels ook te maken met hogere energiekosten.

Met name voor spijsoliën en -vetten lijken de prijzen nog wel eens verder te gaan stijgen. De afzetprijzen van deze producten stegen in februari met 8% en lagen daarmee bijna een derde hoger dan vorig jaar. De schaarste aan een aantal producten zoals zonnebloemolie zal deze ontwikkeling alleen maar ondersteunen.

Snel delen

Image
John Ramaker

Chef-redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin