Prijsstijgingen drijven omzet Ierse Glanbia omhoog

17-08 | |
Siobhán Talbot, CEO van Glanbia. - Foto: ANP
Siobhán Talbot, CEO van Glanbia. - Foto: ANP

De Ierse fabrikant van prestatievoeding en voedingsingrediënten Glanbia heeft in het eerste halfjaar de omzet met 26,8% zien stijgen naar € 2,8 miljard. Bij ‘performance nutrition’ was bijna 14% van de stijging te danken aan hogere prijzen, bij voedingsingrediënten bijna 18%. In volume namen de verkopen met respectievelijk 1,9% en 1,6% toe.

De brutowinst kwam bij constante valutakoersen met € 171,7 miljoen 3,5% lager uit. Glanbia meldt verder dat het de verkoop van het 40% belang in zuivelbedrijf Glanbia Ireland aan de gelijknamige coöperatie heeft afgerond. De aan de beurs genoteerde onderneming is daarmee niet meer bij directe zuivelactiviteiten betrokken.

CEO tevreden

CEO Siobhán Talbot is tevreden over de cijfers. “Die hebben onze plannen overtroffen en tonen de impact aan van een serie acties die we hebben uitgevoerd sinds eind vorig jaar, in reactie op de nooit eerder voorgekomen inflatie. De omzet groeide sterk met belangrijke prijsinitiatieven en volumegroei in alle segmenten. We blijven de inflatietrends in de tweede helft van het jaar volgen, maar hebben er vertrouwen in dat verdere prijsacties en operationele besparingen zullen leiden tot verbeterde marges en een sterke winstgroei.”

Peijs
Ruud Peijs Freelance redacteur
Meer over


Beheer