Rabo: 2022 wordt moeilijk jaar voor vleessector

18-11-2021 | |
Foto: Joris Telders
Foto: Joris Telders

De ontwrichting in de vleessector zal in 2022 aanhouden, verwacht Rabobank.

China voert steeds minder varkensvlees in vanwege de groei van de eigen varkensstapel. Dat leidt tot een overaanbod en dus een aanhoudende prijsdruk in Europa. Bij de handel in rundvlees verwachten de Rabo-analisten wereldwijd een stabilisatie met stabiele prijzen. De vraag naar pluimveevlees blijft groeien.

Leiderschapstest mondiale vleesproducenten

De ontwrichting betekent een leiderschapstest voor de mondiale vleesproducenten. “Want de verstoringen op de voedselmarkten brengen uitdagingen met zich mee. Maar er zijn ook kansen”, schrijft de bank in de jaarlijkse Global Animal Protein Outlook.

Kansen voor dierlijke eiwitketens

De dierlijke eiwitketens hebben te maken met kostenstijgingen voor diervoer, arbeid, energie en transport. Rabobank adviseert vleesbedrijven hier flexibel op in te spelen. “We verwachten dat de productie en ontwikkeling van nieuwe producten zal toenemen. Voedselretailers en foodserviceketens gaan duurzaamheid actief bij consumenten en toezichthouders positioneren. Er komen kansen voor dierlijke eiwitketens die minimale prikkels nodig hebben om over te stappen op duurzamere productiesystemen. Duurzaamheid zal ook de investeringen in alternatieve eiwitten ondersteunen en een groeiende klantenkring aanspreken.”

Verder automatiseren

Daarnaast adviseert de bank aan bedrijven om verder te automatiseren. Dat maakt minder kwetsbaar voor inflatiedruk door stijgende arbeidskosten, zegt Justin Sherrard, Global Strategist op het gebied van dierlijke eiwitten bij Rabobank. “Traditionele vleesproducenten zullen na een lastig 2021 geen tijd hebben om hun wonden te likken. Bedrijven die wendbaarheid en veerkracht tonen in een snel ontwikkelende wereldmarkt, zullen het best voorbereid zijn om de groeikansen die zich voordoen optimaal te benutten.”

Gemakkelijk zal dat niet gaan, voorspelt Sherrard. “Veranderende consumentvoorkeuren en -kanalen, bioveiligheidskwesties en verstoring door Covid-19 zijn hindernissen die vleesproducenten moeten nemen. De bedrijven die laten zien dat ze daartoe in staat zijn, zullen in 2022 als de echte winnaars uit de bus komen.”

Vlees & merken: Food&Agribusiness zet informatie over vlees als merk of concept op een rij. Ga naar FoodAgribusiness.nl/vlees-merken

Engwerda
Jan Engwerda Redacteur
Meer over



Beheer