Doorgaan naar artikel

Rabo: foodservice gaat lange winter tegemoet

Na een topzomer krijgt de foodservice te maken met een moeilijke winter, voorziet RaboResearch. Consumenten geven minder uit vanwege inflatie.

Nieuws
Food
Consumenten zullen minder uit eten gaan omdat ze minder te besteden hebben. - Foto: Canva/highmagazin premium

Consumenten zullen minder uit eten gaan omdat ze minder te besteden hebben. - Foto: Canva/highmagazin

Restaurants, cafés en catering gaan na een topzomer een moeilijke winter tegemoet. Consumenten zullen vanwege de hoge inflatie minder uitgeven aan foodservice. Ook is consumentengedrag moeilijk te voorspellen.

Dat voorziet RaboResearch in zijn rapport over de groei van foodservice. Waar de zomer nog tot een hoognodige groei zorgde voor de foodservice, gaat dat deze winter veranderen. Het besteedbare inkomen gaat dalen vanwege de hoge energie-, voedings- en brandstofprijzen. Daardoor gaan consumenten minder uit eten. Dat is volgens de analisten al gaande in het Verenigd Koninkrijk. Daar kan op basis van pingegevens al worden gesteld dat mensen minder besteden aan foodservice.
 

Foodservice herstelt niet in 2023

De verwachting is ook dat in 2023 de bezoeken en de uitgaves in de foodservice niet zullen herstellen. In Europa zal dit vooral te zien zijn in een afname van bezoeken aan restaurants, cafés, bar. De uitgave per bezoek zullen wel stabiel blijven. Zelfs zonder de hoge inflatie bereikte de foodservice nog niet het aantal bezoeken van 2019. Dit wijst volgens de analisten op een structurele verandering in het consumentengedrag.

Zuinige consument

Het consumentengedrag is de afgelopen jaren al sterk veranderd door coronalockdowns. Mensen bestellen meer eten. Hoewel dit niet meer het niveau heeft van 2020-2021, zullen consumenten wel flink meer eten bestellen in vergelijking met 2019. Het consumentengedrag is door al die veranderingen echter moeilijk te voorspellen. Blijven thuiswerkers lokale ondernemingen ondersteunen? Gaan jongeren nog wel op dezelfde manier uit als voorgaande generaties? De analisten stellen dat dit allemaal moeilijke vragen zijn waar nog geen voorspellingen over gedaan kunnen worden.

Wat volgens hen wel als een huis boven water staat: consumenten zullen zuiniger zijn en meer waarde hechten aan geld. Dit zal resulteren in andere verwachtingen van belevingen in de foodservice.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin