Rabo: hoge prijs remt invoering klimaatneutraal rundvlees

08-06 | |
Foto: Roel Dijkstra
Foto: Roel Dijkstra

Het promoten van emissiearm of klimaatneutraal rundvlees is lastig in deze tijd. Dat komt omdat consumenten wereldwijd recordprijzen betalen voor rundvlees. Terwijl de gestegen kosten in de productieketens nog niet eens volledig zijn doorberekend in de prijzen die consumenten betalen.

Door de inflatie en de gestegen kosten voor het levensonderhoud is het maar de vraag of consumenten bereid zijn iets extra’s te betalen voor rundvlees dat emissiearm of klimaatneutraal is geproduceerd.

Dat stelt Rabobank in een rapport over de wereldwijde rundvleesmarkt. De Rabo-analisten constateren dat steeds meer vleesbedrijven, supermarkten en foodservicebedrijven de emissie van CO2 willen verminderen. Sommige willen op termijn klimaatneutraal worden, schrijven de analisten in het rapport. “Ondertussen beginnen we de positionering van emissiearme en klimaatneutrale rundvleesproducten in de schappen over de hele wereld te zien. Maar het is geen gemakkelijke tijd voor duurzaamheids- en emissieverplichtingen. Consumenten over de hele wereld betalen nu meer voor rundvlees dan ooit tevoren in de geschiedenis.”

Voorbeelden emissiearm vlees

Rabobank noemt drie voorbeelden van emissiearm vlees. Een grote vleesproducent in Australië lanceerde in 2019 een klimaatneutraal rundvleesmerk. Onlangs heeft een grote supermarkt het klimaatneutrale rundvlees in de schappen gelegd van enkele winkels. Een groot vleesbedrijf in Nieuw-Zeeland introduceerde begin dit jaar zijn eerste klimaatneutrale rundvleesproduct in de Verenigde Staten. Vorige maand presenteerde een grote Britse supermarkt een plan om in 2030 klimaatneutraal rund- en lamsvlees te verkopen.

Het terugdringen van de CO2-uitstoot kost de vleesproducenten geld, constateren de analisten. Daar moeten uiteindelijk extra inkomsten tegenover staan. Rabobank onderscheidt vijf mogelijkheden:

  • Klimaatneutraal rundvlees opent nieuwe afzetmarkten, bijvoorbeeld bij supermarken of foodservicebedrijven die hun CO2-uitstoot willen verlagen.

  • Het kan zorgen voor goedkopere leningen bij banken.

  • Het streven naar klimaatneutraliteit kan leiden tot efficiëntere productieprocessen, bijvoorbeeld door energiebesparing.

  • Producenten kunnen extra geld vragen voor het vlees.

  • Carboncredits kunnen een extra inkomstenbron opleveren.

Engwerda
Jan Engwerda Redacteur


Beheer