Rabo: inflatie biedt kans voor herbruikbare flessen

15-06 | |
Cola-Cola investeert in inleverbare verpakkingen. Het bedrijf heeft 16% van alle verpakkingen herbruikbaar gemaakt en mikt in 2030 op 25% van het totale volume.  Foto: ANP
Cola-Cola investeert in inleverbare verpakkingen. Het bedrijf heeft 16% van alle verpakkingen herbruikbaar gemaakt en mikt in 2030 op 25% van het totale volume. Foto: ANP

De stijgende kosten voor verpakkingen kunnen de opmars van herbruikbare flessen in de drankenindustrie versnellen, verwachten analisten van RaboResearch.

De analisten van Rabobank zien nu dat er weer kansen ontstaan voor deze herbruikbare verpakkingen met het oog op duurzaamheid. De afgelopen decennia hebben bedrijven herbruikbare flessen langzaam in de ban gestaan. De drankenindustrie legde de focus op schaalvergroting en efficiëntie en namen afscheid van de herbruikbare glazen flessen.

Inleverbare verpakkingen bij Coca-Cola

Volgens de grootste bierbrouwer van de wereld AB InBev kan de overstap naar inleverbare glazen verpakkingen een uitstootbesparing van 80% opleveren. Ook Cola-Cola investeert in inleverbare verpakkingen. Het bedrijf heeft 16% van alle verpakkingen herbruikbaar gemaakt en mikt in 2030 op 25% van het totale volume. Hiermee is het bedrijf volgens Rabobank ook de enige grote drankenproducent die doelen heeft opgesteld. James Quincey, CEO van Coca-Cola, zegt zelfs dat herbruikbare verpakkingen de producten op den duur goedkoper maken: “Met name de grotere verpakkingen hebben een lagere instapprijs, wat met name handig is in nieuwe markten.” Toen Coca-Cola inleverbare flessen introduceerde in Zuid-Afrika, daalde de prijs voor een fles cola met 32% ten op zichte van de wegwerpflessen.

Armere landen

Naast kansen zien de analisten ook uitdagingen, met name de inzameling van de verpakkingen. Landen met een goede infrastructuur kunnen gemakkelijker inzetten op herbruikbare flessen, ‘laag hangend fruit’ volgens de bank. De uitdaging ligt dat ook met name in de armere landen. Daar bewegen bedrijven zich steeds meer naar wegwerp drankverpakkingen, volgens de onderzoekers. Toch stellen zij dat veel landen nog wel over de kennis en infrastructuur beschikken en dit weer kunnen opbouwen.

Universele Fles

Daarnaast moeten verpakkingen gestandaardiseerd worden. Hierdoor kunnen bedrijven ze beter inzamelen, schoonmaken en vullen. Coca-Cola is hierin ook een voorloper met de ontwikkeling van hun Universele Fles. Rabobank zegt dat de regering hierin ook een rol kan spelen door eisen te stellen.

Hilhorst
Alieke Hilhorst Redacteur


Beheer