Rabo: marktaandeel huismerken gaat groeien door inflatie

01-06 | |
Foto: Koos Groenewold
Foto: Koos Groenewold

Het marktaandeel van huismerken gaat groeien door de hoge voedselprijzen, verwacht RaboResearch.

In Europa zijn de voedselprijzen in de supermarkt met 7 tot 9% toegenomen. De voedselinflatie neemt sinds januari dit jaar iedere maand 1 tot 1,5% toe, volgens de analisten. Zij verwachten dat consumenten overstappen op huismerken om de kosten te drukken. Daarnaast zullen ze andere producten gaan kopen zoals rundergehakt in plaats van biefstuk, meer voedingsmiddelen in de reclame kopen en vaker naar discountsupermarkten gaan. Volgens de Consumentenbond zouden de prijzen van A-merken in een jaar tijd met 10% gestegen zijn, bij huismerken is dit 7% https://www.foodagribusiness.nl/prijzen-a-merken-flink-gestegen/.

Gevoelsmatige lagere prijzen

Tijdens eerdere periodes van hoge inflatie zoals de recessies van 2008 en 2011 waren er twee beelden. In het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Zwitserland daalde het aandeel huismerkproducten juist. Volgens de analisten is dit met name veroorzaakt door de promoties van A-merken. De consumenten kozen eerder voor de gevoelsmatige lagere prijzen van de merken.

In Spanje, Griekenland en Ierland was sprake van een andere situatie: daar nam de recessie en daadwerkelijke hap uit het besteedbare inkomen van consumenten. In deze landen steeg het aandeel van de huismerken juist wel omdat consumenten hier meer focus hadden op de daadwerkelijke prijzen.

Spaanse situatie

De bank verwacht een ‘Spaanse situatie’ in Europa, met consumenten die zich richten op absolute prijzen. Daarnaast ziet Rabobank dat de grote discounters terrein winnen en dat supermarkten meer focus leggen op hun eigen merk. De vooruitzichten voor de huismerken zien er ‘zeer gunstig’, volgens de analisten. ABN Amro zag tot nu toe nog geen verandering in het koopgedrag van consumenten en ook nog geen massale verandering van favoriete supermarkt.

Hilhorst
Alieke Hilhorst Redacteur
Meer over


Beheer