Doorgaan naar artikel

Rabobank: foodservice nog sneller digitaal door corona

Geüpdatet op:
Business
Nieuws
Digitale interactie met klanten is een basisvoorwaarde geworden voor foodservicebedrijven. - Foto: Canva premium

Digitale interactie met klanten is een basisvoorwaarde geworden voor foodservicebedrijven. - Foto: Canva

Digitalisering van de foodservice is versneld door corona. Dat schrijft Rabobank in een analyse over de foodservicesector.

Investeren in goede digitale systemen en het gebruiken van data die deze opleveren, is meer dan ooit noodzakelijk om omzet en winst te laten groeien. De foodservicebedrijven draaien in veel landen weer volop, na een lange reeks van lockdowns vanwege corona.

Nieuwe technieken

Door de omstandigheden in het afgelopen halfjaar heeft de sector enorme stappen gemaakt in het doorvoeren van nieuwe technieken. Volgens analisten van Rabobank gaat dat langs twee lijnen: minimaliseren van menselijke tussenkomst en het mogelijke maken van verkoop buiten de eigen vestiging (off-premisses) via bezorgen en afhalen van maaltijden.

Digitale interactie met klanten is een basisvoorwaarde geworden voor foodservicebedrijven. Keuze voor locatie, boeken van een tafel en bestellen voor bezorgen of afhalen zijn standaard acties geworden in alle segmenten en bedrijfssoorten.

Digitaal bestellen

In 2019 lag het aandeel online bestellingen in vrijwel alle landen nog ver onder 20% in restaurants met beperkte service. Alleen in Portugal was dat iets hoger. In Nederland, het VK en België lag het net onder 20%. In Nederland, Portugal en het VK is dat met ruim 30% fors hoger in 2025, verwacht Rabobank. In België gaat het nog harder en nadert online bestellen in 2025 al 40% van de totale verkoop.

In grote landen als de VS, Frankrijk en Duitsland is dat duidelijk minder met circa 14% voor de VS en rond 10% voor Frankrijk en Duitsland.

Informatie uit data

De verdergaande digitalisering is niet alleen een noodzaak geworden, maar levert ook heel veel bruikbare data op, aldus Rabobank. Restaurants zitten wat dat betreft op een goudmijn met gegevens over inkoop, klanten, personeel, bereiding van gerechten en verkoop in het restaurant zelf of via bezorging. De grote uitdaging is om al die gegevens om te zetten in bruikbare instrumenten om de bedrijfsvoering te sturen. Grote ketens zijn daar verder mee dan kleinere ketens en zelfstandig ondernemers.

Snel delen

Wim Esselink
Wim Esselink

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin