Doorgaan naar artikel

Rabobank: kosten foodservice blijven hoog

Foodservicebedrijven moeten de rest van het jaar rekening blijven houden met hoge prijzen voor zowel voedsel als energie.

Rabobank verwacht dat goedkopere formules als fastfoodbedrijven het meest veerkrachtig zijn. - Foto: ANP premium

Rabobank verwacht dat goedkopere formules als fastfoodbedrijven het meest veerkrachtig zijn. - Foto: ANP

Foodservicebedrijven moeten de rest van het jaar rekening blijven houden met hoge prijzen voor zowel voedsel als energie.

Daarbij kan de consumentenvraag gedurende de tweede helft van het jaar afnemen als gevolg van een mogelijke recessie. Dat schrijft Rabobank in haar kwartaalrapport over de gevolgen van de oorlog in Oekraïne voor de foodservicesector.

Besteedbare inkomens onder druk

De vooruitzichten die Rabobank schetst, stemmen veelal niet optimistisch. De voedsel- en energieprijzen stegen al voor de oorlog in Oekraïne. De oorlog versterkt deze trend en de bank verwacht niet dat de kosten snel zullen dalen. Daarbij staan de besteedbare inkomens van huishoudens stevig onder druk aangezien de inflatie de inkomensgroei overtreft. Dit raakt vooral huishoudens met een laag inkomen. Op korte termijn worden de effecten van deze ontwikkeling nog enigszins gedempt door uitgestelde vraag, geringe werkloosheid en opgebouwde spaartegoeden, maar dit houdt een keer op. Daarbij kan de vraag afnemen als de economische ontwikkelingen uitmonden in een recessie.

Nieuwe prijsverhogingen

Tot nu toe hebben ondernemers in de foodservice in de meeste landen hun verkoopprijzen verhoogd en daarmee een groot deel van de kostenstijging weten op te vangen. Nu is de uitdaging om te beslissen wanneer nieuwe prijsverhogingen door te voeren. Een alternatief is om genoegen te nemen met minder marge en proberen omzetgroei te handhaven en marktaandeel te behouden of winnen.

Fastfood meest veerkrachtig

Met dit in gedachte verwacht Rabobank dat goedkopere formules als fastfoodbedrijven het meest veerkrachtig zijn. Hun bedrijfsmodellen zijn ingericht op efficiëntie en ze hanteren relatief lage verkoopprijzen, waarmee ze kunnen profiteren van vraag naar goedkopere alternatieven. Dominante ketens zijn sterker uit de pandemie gekomen dan hun concurrenten. De verschillen en uitgangsposities van bedrijven actief in foodservice zijn sowieso groot.

Activiteiten in Rusland

Rabobank gaat in het rapport ook in op bedrijven met activiteiten in Rusland. De meeste bedrijven hebben hun activiteiten in Rusland waar mogelijk stopgezet of teruggeschroefd. In een aantal gevallen was dit als gevolg van bijvoorbeeld franchisevestigingen niet mogelijk. Dit bracht merkeigenaren in een lastige positie. Economische verliezen kunnen in dezen wel eens minder relevant zijn dan reputatieschade. Rabobank verwacht dat veel bedrijven hun internationale groeistrategie nog eens kritisch tegen het licht houden.

Snel delen

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin