Doorgaan naar artikel

Rabobank: krimp Chinese markt voor babyvoeding

De Chinese markt voor babyvoeding gaat naar verwachting in de komende vijf jaar krimpen.

Geüpdatet op:
Business
Handel
Nieuws
Foto: ANP premium

Foto: ANP

De Chinese markt voor babyvoeding gaat naar verwachting in de komende vijf jaar krimpen.

Dalende geboortecijfers, concurrentie, veranderende regelgeving en de druk om te differentiëren leiden tot een uitdagende omgeving. Dat blijkt uit een analyse door Rabobank. De veranderende markt heeft gevolgen voor Nederlandse exporteurs van babyvoeding.

Consolidatie

In de afgelopen jaren is de Chinese babyvoedingsindustrie erin geslaagd te consolideren. Het marktaandeel van binnenlandse spelers is gegroeid tot ruim boven de 50%. Rabobank noemt investeringen in de toeleveringsketen en in marketing en distributie als belangrijkste reden. Andere redenen zijn toenemend nationalisme onder jonge Chinese consumenten en door de overheid aangestuurde positieve berichtgeving in de media.

Ook het verdwijnen van het daigou-kanaal, ofwel grensoverschrijdende handel – daigou betekent letterlijk kopen voor een ander -, als gevolg van Covid-19 gerelateerde reisbeperkingen heeft de lokale spelers geen windeieren gelegd.

Er is de overheid veel aangelegen de binnenlandse productie van babyvoeding te stimuleren. In 2019 communiceerde Peking een gewenst marktaandeel voor Chinese bedrijven van 60%.

China blijft grootste markt voor babyvoeding

Rabobank-zuivelanalist Sandy Chen verwacht dat China komende vijf jaar de grootste markt voor babyvoeding blijft. Toch vertraagt of krimpt de markt naar verwachting. Hoewel het geboortebeleid de afgelopen acht jaar is versoepeld, is het aantal jaarlijkse geboortes gedaald, en dat blijft vermoedelijk zo in 2021.

Krimp van de bevolking

Nog niet bevestigde cijfers suggereren dat het aantal geboortes gedurende de eerste helft van dit jaar met 16% is gedaald. Als dit percentage representatief is voor het hele jaar, stevent China voor het eerst sinds begin jaren 60 af op een krimp van de bevolking. Daarmee samenhangend wordt er ook minder babyvoeding verkocht. Het gaat dan naar verwachting om een daling van 13% op jaarbasis in 2021 en 7% op jaarbasis in 2022.

Inzetten op kleinere steden en platteland

Naast de genoemde demografische tegenwind zorgen concurrentie en veranderende regelgeving – zoals reclame- en marketingbeperkingen – voor blijvende onzekerheid over de toekomstige groei van babyvoeding. Productdifferentiatie blijft volgens Rabobank noodzakelijk om inkomsten en marges bij producenten op niveau te houden. Dat vraagt echter de nodige investeringen. Marktaandeel kan ook groeien door meer in te zetten op kleinere steden en plattelandsgebieden. Hier hebben binnenlandse spelers echter een concurrentievoordeel ten opzichte van hun buitenlandse concurrenten, omdat zij de eerste zijn die deze markten betreden.

Snel delen

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin