Rabobank: vaker groei bij bedrijf dat digitaliseert

01-04 | |
Foto: Peter Roek
Foto: Peter Roek

Bedrijven die digitaliseren hebben hun omzet zien groeien in de afgelopen jaren. Dat blijkt onderzoek van Rabobank.

Van de Nederlandse bedrijven heeft ’slechts’ 40% digitalisering bovenaan de agenda staan. Tegelijkertijd is gebleken dat bedrijven die digitaliseren hun omzet hebben zien groeien in de afgelopen jaren. Dat blijkt uit onderzoek van Rabobank, op basis van een enquête onder meer dan 1.500 Nederlandse bedrijven. De informatie- en communicatiesector scoort het hoogst, in de horeca en bouw staat digitalisering bij minder dan een kwart van de bedrijven hoog op de agenda.

Digitalisering omschrijven de onderzoekers als het geheel aan veranderingen in het verdienmodel van bedrijven waarmee zij aan de hand van nieuwe digitale technologieën zowel het concurrentievermogen als de reikwijdte van bedrijfsactiviteiten oprekken. Voordeel kan ontstaan uit kostenbesparingen door efficiënter produceren, maar ook door een beter contact met klanten en gebruiken van informatie die dat oplevert. Niet elk bedrijf heeft dezelfde mogelijkheden, maar voordelen zijn in vrijwel elk bedrijf te behalen.

Marshallplan voor ondernemers

Verschillen zijn er tussen sectoren, maar ook blijkt uit het onderzoek dat grote bedrijven meer geneigd zijn tot digitaliseren. Bedrijven die digitaliseren hebben meer aandacht voor het personeel en beschikken over betere managementpraktijken, dat is belangrijk om voordelen uit digitalisering volledig te kunnen benutten. Sjoerd Hardeman, senior econoom bij RaboResearch, pleit mede daarom voor een soort Marshallplan voor management om hulp te geven aan ondernemers die willen werken aan hun bedrijfsvoering. Hardeman: “In het oorspronkelijke Marshallplan werd eind jaren veertig niet alleen substantieel geïnvesteerd in bijvoorbeeld technologie, maar ook in beter management bij bedrijven. Het effect van nieuwe technologie was toen het grootst wanneer tegelijkertijd ook moderne managementpraktijken waren aangeleerd. Om digitalisering in het Nederlandse bedrijfsleven aan te jagen is zo’n aanpak ook nu gewenst.”

Grote verschillen tussen bedrijven

Het percentage bedrijven dat inzet op digitalisering per sector verschilt sterk. Informatie- en communicatiebedrijven scoren als sector het hoogst met bijna 70%. In de zakelijke dienstverlening is het ruim 60%. In de industrie zegt ruim 36% dat het inzet op digitalisering. In de agrarische sector is het net iets meer dan 30% en de horeca blijft steken op bijna een kwart van de bedrijven. Alleen in de bouw is het percentage nog iets lager. De verschillen zijn dus groot per sector en niet alleen te verklaren uit de verschillen in productiemethoden en mogelijkheden om het bedrijf te digitaliseren.

Esselink
Wim Esselink Voormalig redacteur
Meer over


Beheer