Foto: ANP
In dit artikel
Het Britse Reckitt Benckiser moet € 5,9 miljard goodwill afboeken op de activiteiten van babyvoeding die het pas drie jaar geleden voor $ 18 miljard binnenhaalde.
De divisie heeft te kampen met een tegenvallende groei in China door grotere concurrentie, maar ook doordat er minder kinderen worden geboren dan eerst werd gedacht.
Amerikaanse fabrikant van babyvoeding
Reckitt Benckiser is fabrikant van een reeks schoonmaakmiddelen als Dettol, Harpic en Finish, van gezondheidsproducten als Nurofen en Strepsils maar ook van Durex. Omdat de groei bij al die producten te wensen overliet, kocht het Britse bedrijf in 2016 de Amerikaanse fabrikant van babyvoeding Mead Johnson op. Reckitt Benckiser dacht daarmee vooral te profiteren van een sterk groeiende markt in China, maar dat is zwaar tegengevallen.
China blijft echter wel in de focus vanwege de groei op lange termijn, tekent het bedrijf daarbij aan. De afboeking leidt ertoe dat het bedrijf over 2019 een verlies moest melden van € 3,3 miljard. De omzet nam nog wel toe met 2% naar ruim € 15,2 miljard.
Coronavirus
CEO Laxman Narasimhan verwacht dat 2020 nog een overgangsjaar blijft: “We moeten het bedrijf eerst stabiliseren en presteren, dan presteren en weer opbouwen en dan de prestaties opvoeren.” Dat laatste zal echter pas in 2023 het geval kunnen zijn. Narasimhan acht het nog te vroeg om de gevolgen van het coronavirus in te schatten, maar meldt wel dat de verkopen van reinigingsmiddelen als Dettol en Lysol in de lift lijken te zitten.