Reclameverbod voor junkfood is billijk

10-08 | |
Engwerda
Jan Engwerda Redacteur
Foto: Canva
Foto: Canva

Britse onderzoekers hebben een opmerkelijke conclusie getrokken in een onderzoek naar een reclameverbod voor ongezonde voeding.

In Londen geldt sinds 2019 in het openbaar vervoer een verbod op reclame voor voeding waar volgens de overheidsrichtlijnen te veel vet, zout of suiker in zit. Volgens Britse onderzoekers van de University of Sheffield en de London School of Hygiene & Tropical Medicine leidt het reclameverbod tot aanzienlijk minder overgewicht en gezondheidsklachten onder de bevolking in Londen. Bovendien levert het een grote besparing op in zorgkosten. De resultaten van het onderzoek worden in het Verenigd Koninkrijk aangehaald door mensen die willen dat de overheid veel meer doet om gezonder eten te bevorderen.

Nationale Aanpak Product Verbetering

Ook in Nederland wil de overheid de consumptie van ongezonde voeding terugdringen. Daarom lanceerde de overheid in juni een nieuw initiatief: de Nationale Aanpak Product Verbetering. De NAPV formuleert doelen die in 2030 gehaald moeten zijn wat betreft gehaltes aan suiker, vet, zout en vezels in voeding. De overheid wil dit bereiken door overleg met de levensmiddelensector.

Overheid moet weg blijven van betutteling

Voorstanders van een steviger overheidsbeleid hebben al eens gepleit voor een verbod op de vestiging van cafetaria’s in de buurt van scholen. Dat gaat echter te ver. Vrijheid van handelen is een groot goed voor de mensheid. Daarom moet de overheid weg blijven van betutteling. Maar aan de andere kant kost ongezonde voeding de overheid veel geld door hogere zorgkosten. Daarom is een verbod op het aanprijzen van ongezonde voeding te billijken. Reclame voor rookwaar is immers ook niet toegestaan. Zo’n verbod beperkt niet de menselijke vrijheid. En het Britse onderzoek laat zien dat het een groot effect heeft op de volksgezondheid.



Beheer