Doorgaan naar artikel

Rootzz of Nature houdt productie jackfruit in eigen hand

Rootzz of Nature levert jackfruit-producten aan de foodservice, industrie en retail. Daarbij staat een zo duurzaam mogelijk product centraal.

Geüpdatet op:
Interview
Food
André Hendriks met een product gemaakt van jackfruit. - Foto's: Rootzz of Nature premium

André Hendriks met een product gemaakt van jackfruit. - Foto's: Rootzz of Nature

Rootzz of Nature levert jackfruit-producten aan de foodservice, industrie en retail. Daarbij staat een zo duurzaam mogelijk product centraal. “We verwerken vrijwel de gehele vrucht en proberen zoveel mogelijk jackfruit gedroogd naar Nederland te transporteren. Zo hoeven we geen water te vervoeren en hebben we veel minder verpakkingsmateriaal nodig”, vertelt algemeen directeur André Hendriks.

Rootzz of Nature is een merk van Lemar BV, een bedrijf dat ruim twintig jaar geleden is opgericht door Leonard en Marjolein Bult. “Onze doelstelling is om merken met een uniek verhaal een podium te geven in Nederland”, blikt André Hendriks terug. “Zo hebben we het merk Eat Natural, bekend van de ontbijtgranen en tussendoorrepen, vanaf scratch samen met de toenmalige Engelse eigenaren opgebouwd. Datzelfde geldt voor de Grenade eiwitrepen.”

Pulled pork-achtige bite van jackfruit

Bijna drie jaar geleden bracht Lemar zijn eerste eigen merk op de markt: Rootzz of Nature. Met de natuur als inspiratiebron. De keuze voor jackfruit als ingrediënt was snel gemaakt. “Wij werden enorm getriggerd door de structuur”, legt Hendriks uit. “De vruchten hebben een lange vezelige structuur, waardoor er een pulled pork-achtige bite ontstaat. Dat maakt jackfruit tot een zeer geschikte vleesvervanger. Het wordt door de bevolking in Sri Lanka al eeuwenlang gebruikt in de lokale keuken. Nu halen wij het naar Nederland.”

Productie van boom tot bord in eigen hand

Per jaar levert één boom tussen de 250 en 300 jackfruit-vruchten.
Per jaar levert één boom tussen de 250 en 300 jackfruit-vruchten.

Het bedrijf vindt het belangrijk om de gehele productieproces in eigen hand te houden, van de boom tot het bord. Hendriks licht toe: “Wij willen in onze productontwikkeling onafhankelijk zijn. Bovendien vinden we het belangrijk om precies te weten waar ons product vandaan komt. We hebben een goede leverancier in Sri Lanka gevonden, waarmee we een partnerschap zijn gestart.”

De productie, die overigens volledig biologisch is, is heel duurzaam, vertelt Hendriks. “Jackfruit groei bijna het hele jaar rond. De bomen staan niet op plantages, maar groeien kriskras door het land. Per jaar levert één boom tussen de 250 en 300 vruchten.” De oogst gaat niet ten koste van de voeding van de lokale bevolking. “Er zijn zoveel bomen dat er een overschot aan jackfruit is.”

Hele vrucht gebruikt

Rootzz of Nature kiest alleen voor jong jackfruit tussen de 1 en 2 kilo. “Deze vruchten zijn neutraal van smaak en hebben een mooie vleesachtige structuur.” Lokale telers telen de vruchten en een collector verzamelt ze. Vervolgens gaan de vruchten naar de fabriek en worden direct gewassen, gesneden, geblancheerd en gesterriliseerd. Alles wordt gebruikt, op de schil na. Deze dient als compost.

Maaltijdcomponenten, zoals rendang, worden vervolgens in Sri Lanka zelf geproduceerd. “De ingrediënten hiervoor worden lokaal gesorteerd. Daarom houden we bij de receptuurontwikkeling rekening met wat er lokaal aanwezig is”, legt Hendriks uit. Verwerking in het land van herkomst vindt hij heel belangrijk. “De productie ondersteunt de lokale economie”

De verwerking van jackfruit in Sri Lanka.
De verwerking van jackfruit in Sri Lanka.

Jackfruit in gedroogde vorm naar Nederland

Het bedrijf werkt samen met Fiber Foods, dat eigen fabrieken heeft om jackfruit te laten drogen. Hiermee wordt niet alleen werkgelegenheid gecreëerd, maar ook een bijdrage geleverd aan het klimaat. “We hoeven immers geen water te vervoeren en hebben veel minder verpakkingsmateriaal. Per zeecontainer gaan de producten naar Rotterdam, waarna ze naar de productielocatie in Nederland worden gebracht waar ze worden verwerkt tot balletjes, reepjes en burgers. Daar worden alleen nog water, kruiden en eiwitten aan toegevoegd.”

De gedroogde variant is volgens Hendriks heel geschikt voor maaltijdproducenten en snackproducenten. “Door de neutrale smaak kun je zelf de gewenste kruiden toevoegen en de jackfruitvezel absorbeert de smaak tot in de kern.” Ook over de voedingswaarde is hij heel tevreden. “Jackfruit is een bron van vezels, bevat mineralen en vitamines, waaronder vitamine A en B6. Verder bevat het kalium, calcium en antioxidanten en weinig vet. Alleen zit er van nature weinig ijzer en eiwit in.”

We willen de structuur van het pure vruchtvlees terug zien in al onze producten

Puurheid en smaak zijn de pijlers van het merk, benadrukt Hendriks. “We willen de structuur van het pure vruchtvlees terug zien in al onze producten. Daarnaast proberen we deze zo puur mogelijk te leveren. We gebruiken in onze vriesvers convenience range rond de 60% jackfruit. Vervolgens worden kruiden en eiwit toegevoegd, zodat we volwaardige vleesvervangers kunnen maken. We willen dat onze producten zo min mogelijk bewerkingen ondergaan. Daarmee kunnen we ons onderscheiden van veel andere vleesvervangers die op de markt zijn.”

Daarnaast biedt het bedrijf, dat zich zowel op de industrie, als retail en foodservice richt, het plantaardig jackfruit ook als ingrediënt, halffabricaat tot en met kant-en-klare maaltijdcomponenten aan. Deze producten kunnen zowel houdbaar als vriesvers worden geleverd.

Toenemende vraag naar jackfruit

Jackfruit is heel geschikt voor vega(n) snacks en maaltijdcomponenten.
Jackfruit is heel geschikt voor vega(n) snacks en maaltijdcomponenten.

Hendriks merkt dat de bekendheid van jackfruit elk jaar groeit. “Dat heeft effect op de vraag en dus ook onze afzet. Er is een grote groep klanten en consumenten die zoekt naar andere vleesvervangers dan op basis van soja alleen.”

In de toekomst wordt het assortiment verder uitgebreid met verrassende lekkernijen, voorspelt hij. “Wij proberen elk jaar nieuwe producten op de markt te brengen. We zijn met jackfruit gestart, maar in de toekomst kunnen ook andere natuurlijke producten onder ons merk vallen. Zolang deze maar puur en uniek zijn. We blijven met volle focus bezig om de culinaire parels uit de natuur een platform te geven en de consument te verrassen.”

Snel delen

Image
Wendy Noordzij

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin