Foto: Canva
Nederlanders zijn het minst geneigd om minder vlees te eten.
32% wil de consumptie niet veranderen. Dat blijkt uit onderzoek door onderzoeksbureau Ipsos in opdracht van Bonduelle. In Nederland zegt 66% flexitarisch of vegetarisch te eten, het laagste niveau van alle onderzochte landen (Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Italië en Polen). Een kleine groep (3%) geeft aan volledig vega of vegan te consumeren. In Duitsland staan consumenten het meest open voor minder vlees. Daar geeft 74% aan al minder vlees te consumeren en staat 24% helemaal niet open voor het verminderen van hun vleesconsumptie.
Het onderzoek is gebaseerd op een vragenlijst ingevuld door 1.000 consumenten per land.
Verrassende uitkomst voor Bonduelle
Marketing Director van Bonduelle Noord-Europa, Lianne Hanenberg, is verrast door de uitkomst van het onderzoek. “Voorafgaand aan het onderzoek waren wij ervan overtuigd dat Nederland koploper zou zijn in Europa als het gaat om de transitie naar meer plantaardig eten. Het tegendeel is waar en dat maakt de noodzaak om consumenten te helpen met receptinspiratie en product-oplossingen alleen maar groter.”
Receptinspiratie
Bonduelle lanceerde begin dit jaar de campagne ‘Reset je recept’ om hiermee consumenten receptinspiratie te geven om minder met vlees te koken. Hiermee geeft de producent receptinspiratie aan consumenten door bekende gerechten, zoals spaghetti bolognese, kipkerrie en chili con carne te veranderen in gerechten als ‘spaghetti bololinzen’, ‘kik kerrie’ en ‘chili sin carne’. Nederlandse groenteproducent HAK volgde met een soortgelijke campagne om consumenten meer peulvruchten te laten consumeren.
Vlees & merken: Food&Agribusiness zet informatie over vlees als merk of concept op een rij. Ga naar FoodAgribusiness.nl/vlees-merken