Doorgaan naar artikel

Ruim € 3,5 miljoen EU-subsidie voor promotie brood

De bakkerijsectoren in Nederland en België krijgen ruim € 3,5 miljoen subsidie van de Europese Unie.

Geüpdatet op:
Internationale politiek & beleid
Nieuws
promotie brood premium

De bakkerijsector krijgt geld van de EU om brood te promoten. - Foto: Ronald Hissink

De bakkerijsectoren in Nederland en België krijgen ruim € 3,5 miljoen subsidie van de Europese Unie (EU) voor de promotie van brood.

Ongeveer twee derde wordt in Nederland besteed en een derde in België. De promotiecampagne gaat lopen in 2022 en 2023.

‘Brood is geen dikmaker’

Frank Janssen, manager van het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC), is opgetogen: “De populariteit van brood neemt af, mede door onjuiste opvattingen zoals dat brood een dikmaker is of dat tarwe niet meer zo gezond is als vroeger. Terwijl brood en andere graanproducten juist gezond zijn. Voor de promotie van dergelijke agrofood-producten stelt de EU subsidie beschikbaar. Het doel van onze campagne is om Nederlanders hun liefde voor brood terug te geven, te laten zien dat brood gezond en lekker is en een product dat dicht bij huis geproduceerd wordt. Dat doen we door middel van radiospotjes, televisiespotjes en andere reclame-uitingen.”

Broodcampagne door EU op 1 gezet

De Europese Commissie (EC) heeft voor de hele EU € 4,2 miljoen beschikbaar voor de promotie van alle soorten basisvoedingsmiddelen. Janssen: “Iedere aanvraag krijgt een rapportcijfer. De EC stelt daarna een ranglijst op van alle aanvragen. De nummer 1 krijgt het geld dat wordt gevraagd. Pas daarna is geld beschikbaar voor de nummer 2. Onze broodcampagne is door de EC op nummer 1 gezet, waardoor wij onze promotieplannen voor 2022 en 2023 kunnen uitvoeren. Er was ingetekend voor totaal € 10,5 miljoen. We zijn dus aangenaam verrast door de toekenning.”

De subsidie is een PPS-project, een publiek-private samenwerking van overheid en bedrijfsleven. Janssen: “De bakkerijsectoren in Nederland en België financieren 20% van de plannen. Dat wordt door de EC aangevuld.”

De promotiecampagne heet ‘Brood. Goed verhaal – met graan uit Europa’. De campagne begint eind januari 2022 met ‘de Week van het brood’.

De subsidieaanvraag was ingediend door het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) in Nederland en het Instituut Brood & Gezondheid in België, namens zeven Nederlandse en Belgische brancheorganisaties.

Snel delen

Jan Engwerda
Jan Engwerda

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin