Doorgaan naar artikel

Ruim een tiende van totale uitgaven naar voedsel

Geüpdatet op:
Business
Nieuws
Foto: Canva

Foto: Canva

Nederlanders spendeerden in 2019 ruim 11% van hun totale uitgaven aan voedsel en non-alcoholische dranken.

Voor alle EU-landen samen is dat gemiddeld 13%, in totaal goed voor € 956 biljoen. Dat blijkt uit cijfers van Eurostat.

‘Wonen’ grootste kostenpost

Daarmee staan de uitgaven aan voedsel en non-alcoholische dranken op plek drie van de grootste kostenposten. Fier bovenaan (23,5%) staan de uitgaven aan de woning, water, gas, elektra en brandstoffen. Op nummer twee volgt transport met 13,1% van de totale uitgaven.

Lees verder onder de grafiek.

Roemenen geven meeste uit aan voedsel

Roemenen hebben in 2019 het grootste aandeel gespendeerd aan voedsel en dranken (26%). Litouwen (20,2%) en Estland (19,3%) volgen op gepaste afstand. Daarentegen gaven Ierland (8,6%), Luxemburg (8,9%) en Oostenrijk (9,7%) naar verhouding het minst uit aan voedsel en dranken. Tussen 2009 en 2019 bleven de gemiddelde uitgaven aan voedsel en dranken in de EU-landen nagenoeg stabiel. De grootste daling is zichtbaar in Litouwen, waar het percentage daalde van 25,4% in 2009 tot 20,9% in 2019. De grootste stijging is zichtbaar in Tsjechië, van 14,2% in 2009 tot 15,5% in 2019.

Corona-effect

De cijfers weergeven data voordat het coronavirus zijn intrede maakte in Europa. Cijfers over 2020 kunnen dus afwijken, meldt de Europese Commissie. Het Verenigd Koninkrijk (VK) is niet meegenomen in de EU-27 cijfers (zie grafiek hierboven). De Britten spendeerden in 2019 gemiddeld 8% van de totale uitgaven aan voedsel en non-alcoholische dranken.

Snel delen

Image
Stefan Essink

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin