Doorgaan naar artikel

Schouten: bedrijven kunnen verduurzaming niet alleen

Geüpdatet op:
Nationale politiek & beleid
Nieuws
“Zolang de meerwaarde van duurzaamheid niet zichtbaar is, is het niet verwonderlijk dat consumenten hun keuze alleen baseren op de prijs”, zegt landbouwminister Schouten. Foto: ANP

“Zolang de meerwaarde van duurzaamheid niet zichtbaar is, is het niet verwonderlijk dat consumenten hun keuze alleen baseren op de prijs”, zegt landbouwminister Schouten. Foto: ANP

Verduurzaming kan niet alleen aan marktpartijen worden overgelaten, laat staan aan individuele bedrijven. Dat zegt demissionair landbouwminister Carola Schouten in reactie op recente voorbeelden waarbij de verduurzamingsslag niet verliep zoals gepland.

In Duitsland verhoogde Lidl de vleesprijs voor consumenten, maar draaide dit later terug omdat de vleesverkoop daardoor stagneerde en consumenten vertrokken naar een andere supermarkt. Ook FrieslandCampina besloot met minder PlanetProof-boeren verder te gaan, omdat het aanbod van deze melk groter bleek dan de vraag. CDA constateert op basis van de voorbeelden dat duurzaamheid en een prijs naar een zogenormd eerlijker en hoger prijsniveau door het grote publiek niet geaccepteerd wordt.

Samenwerking met ketenpartijen

Schouten reageert dat de Monitor Duurzaam Voedsel 2019 laat zien dat de Nederlandse consument steeds vaker kiest voor voedsel dat op een duurzamere wijze geproduceerd is. De voorbeelden die CDA noemt tonen volgens Schouten echter aan dat de verandering bij de consument niet snel genoeg gaat. Verduurzaming lukt volgens haar alleen in samenwerking met ketenpartijen (zoals supermarkten, horeca en voedingsmiddelenproducenten) en overheden. De berichten laten volgens Schouten ook zien dat duurzaamheid zich niet als vanzelf ‘verkoopt’. “Zolang de meerwaarde van duurzaamheid niet zichtbaar is, is het niet verwonderlijk dat consumenten hun keuze alleen baseren op de prijs”, aldus de minister.

Milieu-effecten meer door te rekenen

Het ministerie kijkt naar mogelijkheden om milieu-effecten meer door te rekenen in prijzen van producten. Het moet consumenten, ketenpartijen en producenten prikkelen actiever te zoeken naar mogelijkheden om externe maatschappelijke kosten te verlagen en dus te produceren of consumeren met minder negatieve bij-effecten. Schouten kijkt daarbij naar betere informatievoorziening over duurzaamheid, maar ook naar het daadwerkelijk in rekening brengen van deze kosten en baten. Schouten wijst erop dat het daarbij wel de vraag is of supermarkten de hogere prijs wel of niet doorberekenen naar de consument. Als niet alle supermarkten dat doen, zullen consumenten die vooral naar de prijs kijken de producenten elders kopen.

Snel delen

Image
Mariska Vermaas

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin