Doorgaan naar artikel

Schouten Europe stapt in ei-eiwitvervanger voor salades

Schouten Europe brengt een plantaardige ei-eiwitvervanger op de markt. Het maakt voor het eerst een stap buiten de vlees- en visvervangers.

Geüpdatet op:
Nieuws
Food
De ei-eiwitvervanger kan worden gebruikt als component in producten als wraps en broodsalades. - Foto's: Schouten premium

De ei-eiwitvervanger kan worden gebruikt als component in producten als wraps en broodsalades. - Foto's: Schouten

Producent van vlees- en visvervangers Schouten Europe brengt een plantaardige ei-eiwitvervanger op de markt. Daarmee maakt het voor het eerst een stap buiten de plantaardige vlees- en visvervangers.

Het bedrijf zegt ook bezig te zijn met de ontwikkeling van een eigeelvervanger. De ei-eiwitvervanger kan worden gebruikt als component in producten als wraps en broodsalades. Het is dus geen functioneel ingrediënt dat dient als bindmiddel in bijvoorbeeld vleesvervangers.

Aantrekkelijk alternatief vanwege hoge eierprijs

Volgens de producent smaakt de vervanger als zijn dierlijke variant en ziet die er hetzelfde uit. Het product is gemaakt van koolzaadolie en soja-eiwit. Wat betreft de voedingswaarde heeft het plantaardige alternatief ruim twee keer zoveel calorieën, ruim de helft minder eiwit, meer vet, minder suiker en meer vezels. Schouten stelt dat, vanwege de huidige hoge eierprijs, het alternatief ook prijstechnisch interessant is.

De producent laat desgevraagd weten veel vraag vanuit de markt te zien naar plantaardig ei-eiwit, vooral vanuit producenten van smeersalades, maaltijdsalades en gevulde wraps. De categorie van plantaardig ei-eiwit is niet geheel nieuw, maar staat nog wel helemaal aan het begin van ontwikkeling. Op de internationale markt zijn enkele producten verkrijgbaar, bijvoorbeeld op basis van tofu.

Vlees- en visvervangers blijven core-business Schouten

Schouten verkoopt het product in zogenoemde palen van 4,5 kilo. Klanten kunnen hier zelf blokjes van snijden.
Schouten verkoopt de ei-eiwitvervanger in ‘palen’ van 4,5 kilo. Klanten kunnen er blokjes van snijden.

Op de vraag of Schouten meer producten buitenom vlees- en visvervangers op de markt gaat brengen, antwoordt het bedrijf dat de corebusiness vlees- en visvervangers blijft. “Wanneer we een zijstapje kunnen maken welke past binnen onze markt en waarmee we structureel van toegevoegde waarde kunnen zijn voor onze klanten, dan doen we dat”, aldus Mark van Noorloos, commercieel manager.

De producent verkoopt het product in zogenoemde palen van 4,5 kilo. Klanten kunnen hier zelf blokjes van snijden.

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin