Schouten: kalversector zelf aan zet bij prijsherstel

Volgen minister van landbouw Carola Schouten is het voor zowel dierenwelzijn als herstel van de prijzen van het grootste belang dat de kalversector het lang transport en (daarmee) de import beperkt. - Foto: ANP
Volgen minister van landbouw Carola Schouten is het voor zowel dierenwelzijn als herstel van de prijzen van het grootste belang dat de kalversector het lang transport en (daarmee) de import beperkt. – Foto: ANP

Landbouwminister Carola Schouten vindt dat de kalversector zelf kan ingrijpen om de problemen in de sector aan te pakken.

In een brief aan de Tweede Kamer schrijft de minister dat de lage prijzen waar kalvermesters mee kampen al voor de coronacrisis speelden.

Schouten wijst erop dat de sector in 2019 zelf al constateerde dat de hoge aantallen kalveren de prijs in de weg zat. “Desondanks importeerde de kalversector in 2019 55.000 kalveren meer dan in 2018.”

Kalverimport beperken

Ook in de eerste 13 weken van 2020 werden meer kalveren geïmporteerd dan in dezelfde periode in 2019, zegt de minister. “Voor zowel dierenwelzijn als herstel van de prijzen is het van het grootste belang dat de sector het lang transport en (daarmee) de import beperkt. De sector heeft hier dus zelf een handelingsperspectief”, aldus Schouten. De minister gaf eerder al aan af te willen van de kalverimporten.

SGP, CDA en VVD hebben bij de minister meermaals aangedrongen op steun voor de sector, die door de coronacrisis en de wegvallende afzet naar de horeca in nog zwaarder weer is gekomen. Schouten wil daar niet aan.

LTO: ‘Klap in gezicht’

De opstelling van Schouten voelt als een klap in het gezicht van de kalverhouders, stelt Wim Thus, voorzitter van de LTO-vakgroep Vleeskalverhouderij: “Ik geloofde in haar oprechtheid bij die overleggen, er zou nog eens serieus gekeken worden om toch iets voor de vrije kalverhouders, die er dit jaar toch 2 tot 3 ton bij inschieten, te kunnen betekenen. Dit toont heel weinig betrokkenheid met de gezinsbedrijven, zowel van de minister als van de betrokken ambtenaren, en daarbij wil ik wel zeggen dat we met mensen van LNV gesproken hebben die echt de mogelijkheden wilden opzoeken.”

Dat het moeilijk zou zijn om steun te krijgen was duidelijk, de kalverhouders kregen al meerdere keren nul op rekest. “Nu voert de minister aan dat het in 2019 al slecht ging met de sector. In 2019 lag de prijs voor blank op het dieptepunt op 4,30 per kilo, iets wat normaal in de prijscyclus is. Afgelopen jaar zakte de prijs naar € 3,60. Dat verschil van 70 cent betekent wel € 100 per kalf. We hebben de minister gevraagd of ze voor dat bedrag kalverhouders tegemoet kon komen”, zegt Thus.

50.000 kalveren minder opgezet

Thus vervolgt: “Daarnaast gaat ze wel heel kort door de bocht bij de genoemde cijfers over de kalverimporten. Ja, er zijn in 2019 55.000 kalveren meer ingevoerd. Maar er zijn ruim 50.000 kalveren minder opgezet omdat er ook 100.000 kalveren minder zijn geboren in ons land. Wat dat betreft is het wel een heel tendentieuze opmerking, in absolute getallen over import heeft de minister gelijk, maar de suggestie dat er meer kalveren zijn opgezet klopt dus echt niet.”

Duurzaamheidseisen

De LTO-vakgroep gaat nu toch kijken of er via Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) of een andere manier nog steun voor de bedrijven te regelen is. “We zijn hierover zeker nog niet uitgesproken met het ministerie. De minister streeft naar duurzaamheidseisen, maar voorlopig zit er weinig geld in de sector om iets te kunnen doen. De wil is er onder kalverhouders echt wel, maar de mogelijkheden zijn er bijna niet op deze manier. We gaan er hierbij van uit dat ook de minister echte verduurzaming wil en daaraan steun verleent”, stelt Thus.

In Italië en Frankrijk trekt de markt voor kalfsvlees inmiddels aan. Nederlandse kalfsvleesproducenten hebben hier maar beperkt voordeel van, omdat de landen voorkeur hebben voor inlands geproduceerd kalfsvlees.

Co-auteur: Anne-Marie van der Linde

Vermaas
Mariska Vermaas Redacteur

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.