Schuld is slechte motivatie voor week zonder vlees

05-01 | |
Vullings
Jan Vullings Hoofdredacteur
Foto: Canva
Foto: Canva

Een deelnemer aan de Nationale week zonder vlees & zuivel bespaart 150 liter water, 121 kilometer autorijden, 770 gram vlees en 2,4 kilo zuivel.

Althans, dit becijfert de Stichting Nationale Week Zonder Vlees. De campagne – van 7 tot 13 maart – loopt voor het vijfde jaar. Omdat zuivel eten ‘eigenlijk ook niet meer van deze tijd is’, is zuivel aan de oproep toegevoegd. En o ja, de stichting was ook wel toe aan een nieuwe uitdaging.

Het is nooit verkeerd om kennis te maken met alternatieven

Aan de becijfering is nog wel wat aan te merken. Ja, productie van vlees en zuivel kost water en transportkilometers voor voer, productie, et cetera. Voor de netto besparing moet wel dezelfde belasting voor plantaardige alternatieven worden afgetrokken. De cijfers klinken dan toch iets anders. Eerlijk is eerlijk.

Even los daarvan, de maatschappelijke trend naar meer plantaardige voeding is sterk. De campagne speelt daar op in. Het is nooit verkeerd om kennis te maken met alternatieven. En dat is ook de reden dat 78 partners uit de voedingsindustrie, waaronder Albert Heijn en Jumbo aanhaken. Het budget besloeg vorig jaar € 316.000. 1,7 miljoen mensen lieten in 2021 een week lang vlees staan.

Inspelen op het gevoel

In dit soort campagnes gaat het altijd om de toon. Je bent geen klimaatontkenner als je vlees eet. Die toon zit er niet in, maar hij speelt wel in op het gevoel. ‘Het is het makkelijkste wat je zelf kan doen voor een beter klimaat’. Schuld is altijd een slechte motivatie. Het gaat om de overtuiging.

Vlees & merken: Food&Agribusiness zet informatie over vlees als merk of concept op een rij. Ga naar FoodAgribusiness.nl/vlees-merken



Beheer