Shypple wil CO2-uitstoot scheepsvervoer verkleinen

01-08 | |
CO2 wordt op schepen uit de uitlaatgassen gefilterd, opgeslagen en later in de havens gelost en dan vervoerd naar de glastuinbouw. - Foto: Canva/pigphoto
CO2 wordt op schepen uit de uitlaatgassen gefilterd, opgeslagen en later in de havens gelost en dan vervoerd naar de glastuinbouw. - Foto: Canva/pigphoto

De digitale transportbemiddelaar Shypple gaat samenwerken met Value Maritime, producent van reinigingssystemen voor schepen. Doel is om de CO2-footprint van vrachtschepen te verkleinen. De samenwerking is vooral relevant voor vervoerders van verse producten, stelt Shypple.

Shypple, opgericht in 2016, is een digitaal platform waar bedrijven hun transporten en de daarbij behorende documentatie kunnen regelen. Het scheelt veel werk en voorkomt fouten als de papierwinkel rondom het transport wordt gedigitaliseerd. Vorig jaar nam Shypple het bedrijf Milestone over, waardoor het ook actief werd in het transport van bederfelijke producten, zoals voedingsmiddelen.

Systeem filtert CO2 uit uitlaatgassen

Door de samenwerking met Value Maritime kunnen de klanten van Shypple hun ecologische voetafdruk verkleinen met een Filtree- en Carbon Capture-systeem. Deze diensten zijn vanaf september beschikbaar voor Shypple-gebruikers. Het Filtree-systeem van Value Maritime filtert zwavel, fijnstof en CO2 uit de uitlaatgassen van schepen. De CO2 wordt op de schepen opgeslagen en later in de havens gelost en vervolgens vervoerd naar kassen. Glastuinders gebruiken CO2 om gewassen te laten groeien.

Volgens de bedrijven stoot de scheepvaartindustrie jaarlijks zo’n 940 miljoen ton CO2 uit. Ongeveer 80% van de wereldhandel komt over zee.

Engwerda
Jan Engwerda Redacteur


Beheer