Shypple wil wereld van vrachtvervoer moderniseren

12-08-2021 | |
Bij een zeeschip vol containers hoort een palletvracht aan papieren documenten. Shypple wil de bureaucratie digitaliseren. - Foto: ANP
Bij een zeeschip vol containers hoort een palletvracht aan papieren documenten. Shypple wil de bureaucratie digitaliseren. - Foto: ANP

Expediteur Shypple wordt met de overname van branchegenoot Milestone actief in het vervoer van bederfelijke waren. CEO Jarell Habets wil met Shypple het intercontinentale transport digitaliseren. “Dat heeft veel impact in de food- en agribusiness.”

Expediteur Shypple maakte deze week bekend dat het branchegenoot Milestone overneemt. Daarmee wordt Shypple de eerste digitale expediteur in het intercontinentale transport van bederfelijke waren. Volgens CEO Jarell Habets van Shypple is digitalisering van het intercontinentale transport hard nodig. “Het levert een fikse kostenbesparing op.”

Logistieke bureaucratie

Het vervoeren van lading betekent niet alleen goederen van de ene plek op de wereld naar een andere brengen. Er moet ook een vracht papier mee. Voor ieder containerschip moet een pallet vol documentatie per vliegtuig naar de haven van bestemming worden gevlogen om aan de inklaringsvoorwaarden en andere logistieke bureaucratie te voldoen.

Dat kan handiger, dacht Habets, toen hij als student aan de Erasmus Universiteit een bijbaantje had bij een expediteur in Rotterdam. “Ik ben daar gaan werken naast mijn studie Finance, omdat ik ervaring wilde opdoen bij een ondernemer. De studie is theoretisch en ik wilde de praktische kant van het ondernemen leren kennen. De expediteur regelde intercontinentale transporten voor bedrijven, verladers, importeurs en exporteurs. Ik was verbaasd over de enorme omslachtigheid die dat met zich meebrengt. Van alle transportkosten bestaat 30% uit bureaucratische kosten.”

Grote kostenbesparing mogelijk

Door dat proces te digitaliseren is een grote kostenbesparing mogelijk. Daarom richtte Habets in 2016 zijn eigen expeditiebedrijf Shypple op. “We regelen het transport bij wijze van spreken vanaf een boer in Costa Rica tot aan een loods in Utrecht. We hebben een internetplatform gebouwd waar alle communicatie en documentatie rondom het intercontinentale transport op staat. Dat is transparant en veel goedkoper dan het heen en weer gemail en papierwerk dat nu nog bij het intercontinentale transport hoort. Door de digitalisering zijn besparingen van maximaal 10% mogelijk op de transportkosten. Voor sommige zaken ontkom je niet aan originele documenten. Andere documenten kan de betreffende partij downloaden van ons platform en die uitprinten.”

Schatting is dat jaarlijks ongeveer € 300 miljard wordt omgezet in het intercontinentale transport over zee of via de lucht

Volgens Habets verloopt meer dan 90% van de intercontinentale transporten via zee. Bijna alle transporten worden geregeld door een systeem van Excel-sheets, e-mails, telefoongesprekken en papierwerk. “En al dat papierwerk moet met koeriers naar de juiste bestemming worden gebracht. Het is nog erg ‘oldschool’ allemaal.”

Lees verder onder foto

Fruit uit andere werelddelen
Sommige vruchten in de supermarkt komen uit andere continenten. Transport van voedsel gaat gepaard met veel documenten. – Foto: ANP

Kleine marges

Habets noemt een aantal oorzaken waarom de digitalisering in het intercontinentale vrachtvervoer zo lang op zich laat wachten. “De marges in de sector zijn klein. Dan is ook weinig geld beschikbaar om te investeren in nieuwe ontwikkelingen. Bovendien is het intercontinentale transport complex. Je hebt met veel partijen te maken, zoals de exporteur, een lokale douane-agent, de importeur, de rederij en de expediteur zelf. Die moeten allemaal bereid zijn de administratie rondom het transport te digitaliseren. Het intercontinentale transport is één van de laatste industrieën waar nog flink kan worden gemoderniseerd.”

Habets schat dat jaarlijks ongeveer € 300 miljard wordt omgezet in het intercontinentale transport over zee of via de lucht. “De markt is heel erg groot en er is veel besparing mogelijk op de kosten door de digitalisering. Het maakt de intercontinentale handel ook veel toegankelijker. Dat zag je bijvoorbeeld bij de introductie van verschillende fintech-initiatieven in Afrika. Doordat mensen daar een mobiel hebben, kregen heel veel mensen via deze apps gemakkelijk toegang tot financiële diensten. Doordat Shypple het transport digitaal regelt, wordt de intercontinentale handel toegankelijker voor veel meer bedrijven in de wereld.”

Milestone

Shypple maakte begin deze week bekend dat het Milestone overneemt, dat is gespecialiseerd in de logistiek van bederfelijke waren die onder een gereguleerde temperatuur moeten worden vervoerd. De overname van Milestone geeft Shypple meer mogelijkheden in de logistieke markt voor versproducten, zegt Habets. “We zijn nu in staat om aan de behoeften te voldoen van grote verladers van versproducten in Europa, Latijns-Amerika en de Aziatische handelsroutes, die op zoek zijn naar een digitale transport-oplossing. Dit is onze manier om de traditionele wereld van het vrachtvervoer te blijven innoveren.”

We willen een impact hebben in de hele wereld en aanwezig zijn op alle continenten

Shypple realiseerde in 2020 een omzet van € 20 miljoen. Habets: “In 2021 zou onze omzet uitkomen op € 60 miljoen. Door autonome groei en door de overname van Milestone verwachten we in 2022 uit te komen op een omzet van € 250 miljoen. We komen dan in de top 25 van expediteurs op luchthaven Schiphol. Ik schat dat ongeveer 60% van onze omzet wordt gerealiseerd in het vervoer over zee en 40% in het transport met vliegtuigen.”

De digitalisering van de logistiek zoals Shypple dat aanbiedt, is niet nieuw, maar wel uniek voor het intercontinentale transport, zegt Habets. “Er zijn maar een paar bedrijven in de wereld zoals Shypple. Het is vrij uniek wat we doen. Shypple moet minstens tien keer zo groot worden. We willen een impact hebben in de hele wereld en aanwezig zijn op alle continenten. Vooral in de food- en agrimarkt is de digitalisering van de logistiek belangrijk. Het betreft vaak goederen die gevoelig zijn voor bederf en die onder temperatuur gereguleerde omstandigheden moeten worden vervoerd. Bij het transport van voedsel zijn daarom meer documenten nodig dan bij een container met computerkabeltjes bijvoorbeeld. Daarom kan de digitalisering die Shypple heeft gerealiseerd in de logistiek veel impact hebben in de food- en agribusiness.”

Engwerda
Jan Engwerda Redacteur
Meer over


Beheer