Sligro Food Group draaide met een winst van € 20 miljoen duidelijk beter dan in 2020. - Foto: ANP
Voedingsgroothandel Sligro Food Group heeft in 2021 een winst behaald van € 20 miljoen. Daarmee heeft het bedrijf duidelijk beter gedraaid dan in 2020.
Volgens topman Koen Slippens zijn de verwachtingen voor 2021 slechts gedeeltelijk uitgekomen. Het sterke herstel in de zomer zette niet door in de tweede helft. “De grilligheid van de besluitvorming en het gebrek aan daadkracht en lerend vermogen bij de overheid hielpen daar niet bij”, stelt Slippens vast. Voor het huidige jaar geeft Sligro geen voorspellingen voor omzet en resultaten.
Marktaandeel hoger dan in 2019
Ontwikkelingen van het marktaandeel zijn nog lastig in te schatten, volgens Sligro. Voor 2021 gaat FoodService Instituut Nederland (FSIN) uit van een groothandelswaarde van € 5 miljard voor de gehele foodservicemarkt. Dat is exclusief omzet bij mkb-bedrijven en particulieren, tabak en non-food en eigen productiebedrijven.
Sligro is volgens de FSIN goed voor 24,8% marktaandeel van de Nederlandse foodservicemarkt, dat is het dubbele van de nummer 2 (Hanos). Het aandeel van Sligro is daarmee wel iets lager dan in 2020, maar wel duidelijk hoger dan de 24,1% in 2019, het laatste jaar voor de coronapandemie.
Ook marktaandeel België daalde licht
In België is het marktaandeel eveneens licht gedaald ten opzichte van 2020.
Vanwege corona was de horeca in Nederland 32 weken (gedeeltelijk) gesloten, in 2020 was dat 24 weken. In België was de horeca in 2021 39 weken (gedeeltelijk) dicht, tegen 42 weken in 2020.