Doorgaan naar artikel

Sluiting grenzen voorproefje voor brexit

Truckers staan vast in Dover na sluiting van de Brits-Franse grens vanwege een gemuteerde variant van het coronavirus. - Foto: Stephen Lock/i-Images

Truckers staan vast in Dover na sluiting van de Brits-Franse grens vanwege een gemuteerde variant van het coronavirus. - Foto: Stephen Lock/i-Images

De Europese Unie en de Britten bakkeleien al een hele tijd over hun relatie. Komen ze samen tot een nette scheiding, of gaan ze uit elkaar met een keiharde knal? De uitkomst is nog lang niet zeker. Wat wel zeker is, is dat de tijd om tot een nette scheiding te komen steeds krapper wordt.

De onzekerheid daaromtrent brengt handelsbedrijven en exporteurs in een moeilijke situatie. Want welke risico’s ga je lopen? Nederlandse bedrijven zeggen dat ze goed zijn voorbereid, maar ja waarop. Nog niemand kan zeggen hoe het er precies uit komt te zien.

Wat we al wel kunnen zien, is dat er weinig nodig is om enorme chaos te creëren. Zie de kilometers lange files die deze week in een paar dagen zijn ontstaan nadat de grenzen werden gesloten in verband met een snel uitdijende mutant van het coronavirus.

Zo’n situatie kan toch niet de bedoeling zijn. Hier wordt iedereen slechter van. Dat zouden ook de vertegenwoordigers in de brexit-onderhandelingen in hun oren moeten knopen. Niemand wil een vliegveld vol geparkeerde vrachtwagens.

Lees ook: Brits-Franse grens weer open, vervoerders opgelucht

Serieus werk maken van goede handelsrelatie

Zowel de EU als het Verenigd Koninkrijk is erbij gebaat dat handelsstromen soepel verlopen. Je bouwt toch geen tunnel onder het Kanaal om vervolgens alle tijdwinst weer teniet te doen met papieren rompslomp? Zo’n smalle corridor zal bovendien bij een vechtscheiding onherroepelijk een keer leiden tot afsluiting. Zeker gelet op de Franse bereidheid om bij het minste of geringste blokkades op te werpen.

De onderhandelaars zien deze week toch ook wat er gebeurt als de doorgang een paar dagen op slot gaat. Het wordt tijd dat ze laten zien dat zo’n situatie niet gewenst is en dat serieus werk wordt gemaakt van een goede handelsrelatie.

Lees meer artikelen die Food&Agribusiness schreef over brexit

Snel delen

Image
John Ramaker

Chef-redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin