Spannende tijden in Belgische zuivelsector

20-04 | |
Esselink
Wim Esselink Voormalig redacteur
Foto: Henk Riswick
Foto: Henk Riswick

Royal A-ware is hard op weg om een belangrijke speler te worden op de Belgische zuivelmarkt met alweer een overname.

In minder dan een jaar tijd kocht het familiebedrijf bij onze zuiderburen meerdere zuivelfabrieken. In 2021 de melkpoederfabriek van FrieslandCampina in Aalter en deze maand twee locaties die zich vooral richten op consumentenzuivel.

De bestuurders van andere Belgische zuivelbedrijven kunnen het maar beter niet onderschatten

De Belgische zuivel kan zijn borst natmaken, want A-ware wil verder groeien in België. En dat betekent ook dat er getrokken gaat worden aan melkveehouders voor de aanvoer van melk. De bestuurders van andere Belgische zuivelbedrijven kunnen het maar beter niet onderschatten. In relatief korte tijd is A-ware getransformeerd van een grote handelaar in kaas tot een zuivelbedrijf dat vrijwel het hele zuivelpakket kan leveren. Met in Nederland een sterke positie als hofleverancier van Albert Heijn, dat ook in België actief is.

A-ware benut kansen

Kennelijk weet A-ware goed in te spelen op marktwensen, zowel bij de afnemers als bij de melkveehouders, en benut het kansen. Zoals in Nederland met de overname van Katshaar zuivel in 2013, dat zich vergaloppeerd had aan investeringen in dagverse zuivel. Vervolgens de bouw van een eigen kaasfabriek in Heerenveen. De melk daarvoor kwam eerst voor een groot deel uit de fusie-melkpool van FrieslandCampina, daarna stroomden de leveranciers binnen. Een flink aantal kwam van DOC Kaas, maar ook een flink aantal leden van FrieslandCampina en leveranciers van andere zuivelaars wist A-ware aan zich te binden.

Een dubbele strop

Een soortgelijk scenario lijkt zich nu te ontplooien in België. Ook daar zijn ongetwijfeld genoeg melkveebedrijven te vinden die een overstap naar A-ware willen maken. Met de juiste condities en voorwaarden kan dat voor de melkveehouder een aantrekkelijke financiële stap zijn. Andere verwerkers kan het geld gaan kosten als leveranciers wegvallen, terwijl melk steeds schaarser wordt. Voor coöperaties zoals Milcobel is het wegvallen van leden en hun melk snel een dubbele strop. De marge voor de resterende leden daalt dan vaak, bijvoorbeeld door overcapaciteit. Daarnaast valt een deel van de financieringsbasis van een coöperatie weg als leden opstappen. Spannende tijden dus in de Belgische zuivelsector.



Beheer