Doorgaan naar artikel

Speciaalzaken zien omzet stijgen door corona

Geüpdatet op:
Bedrijven
Nieuws
Foto: Mark Pasveer

Foto: Mark Pasveer

Speciaalzaken, zoals slagerijen, bakkers en groenteboeren, hebben de omzet in de afgelopen maanden flink zien toenemen.

Volgens cijfers van marktonderzoeker GfK, waarover NOS bericht, ging het om zo’n € 55 miljoen extra omzet voor de speciaalzaken. Vooral groentewinkels (+40%) en slagers (+36%) zagen de verkopen toenemen.

Speciaalzaak pakt marktaandeel terug van supermarkt

GfK-onderzoeker Joop Holla heeft het in dertig jaar nog niet meegemaakt dat de ‘kleine zelfstandige’ op de hoek weer wat marktaandeel terugpakt van grote supermarkten als Albert Heijn, Jumbo, Plus en Lidl. “Het gaat tegen de trend in dat de afgelopen jaren zelfs honderden groenteboeren, slagerijen en bakkers hun deuren moesten sluiten”, zegt hij tegen NOS. “Eten kopen gaat steeds meer om gemak, dan is de supermarkt een uitkomst. Nu men in de coronacrisis meer tijd thuis doorbracht én niet buiten de deur kon eten, wil je jezelf thuis verwennen. Dat genieten wordt beter ingevuld door de speciaalzaak dan door de supermarkt.”

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin