Stabiel Greenyard boekt meer omzet

16-06 | |
Greenyard is onder meer eigenaar van Bakker Barendrecht. - Foto: Ton van der Scheer
Greenyard is onder meer eigenaar van Bakker Barendrecht. - Foto: Ton van der Scheer

Greenyard verbetert de resultaten en wil Europese telers in zijn inkoopprogramma. Nederland werd bijna de grootste afzetmarkt.

Greenyard boekte in het gebroken boekjaar zoals verwacht betere jaarcijfers dan het vorige (2019-2020). De omzet in vers groeide 10% naar € 3,6 miljard. De totale omzet steeg 8,7% naar € 4,4 miljard. De afzet naar grote retailpartners, waarmee Greenyard intensief samenwerkt, groeide met 22%. Het concern heeft nu 70% van de omzet vers in die partnerrelaties, zoals Bakker Barendrecht met Albert Heijn en Rewe in Duitsland. Beide zijn vooraanstaande supermarktorganisaties.

Covid-19 was een belangrijke stimulans voor de omzetgroei. De heropening van restaurants zal voor het komende jaar mogelijk geen of beperkte groeicijfers opleveren, omdat dit de omzet van supermarkten zal raken.

Inkoopmodel uitrollen

Greenyard wil een nieuwe standaard zetten voor inkoop. Het heeft de laatste jaren een slim inkoopmodel ontwikkeld voor overzeese leveranciers, maar wil dat ook voor inkoop op de thuismarkt uitrollen. Daarbij wil de organisatie af van inkoop op de dagmarkt, maar op basis van data en volledige afname van product samenwerken met telers en daar nieuwe bij werven.

Proef bij Rewe

Bij Rewe loopt een proef met een nieuw informatiesysteem waar inkopen op gebaseerd worden, dat wordt uitgerold in vers als problemen daarin zijn opgelost. Voor telers van AH zijn dit jaar inkoopeisen aangescherpt via GlobalGAP. Dat inkoopmodel is een voorbeeld voor andere Greenyard-divisies.

In de boeken heeft Greenyard voor € 111 miljoen opgenomen aan uitstaande contracten met telers. Dat was nog € 85 miljoen een jaar eerder. De innigere relaties met telers voorkomen overigens geen conflicten. Greenyard meldt zakelijke disputen met zijn druiven- en bananenleveranciers in Midden-Amerika en in zijn bananen-joint venture in Duitsland. In de divisie vers werden afgelopen jaar € 4,3 miljoen aan reorganisatiekosten gemaakt.

Nederland bijna grootste markt

Nederland is voor Greenyard bijna de grootste markt geworden. In de omzetcijfers is te zien dat de omzet in Nederland het hardst groeide. Het aandeel van Nederland is 27,6% (was 25,9% in vorige boekjaar). De omzet naar Duitsland blijft nog net iets groter met een aandeel van 27,9% (was 26,9% in vorige boekjaar). Ook de omzet in België wordt relatief belangrijker voor Greenyard, waardoor andere markten als het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en andere landen iets verloren aan belang. Greenyard levert aan klanten in 100 landen.

Duurzame schuldpositie in bereik

Greenyard is door efficiëntieverbetering, het afstoten van onderdelen en nieuwe financieringsafspraken een financieel stabiele partij geworden. Toch is een duurzame verhouding tussen schuld en resultaat nog niet bereikt, maar de komende jaren nog wel haalbaar. Afgelopen boekjaar bedroeg de nettowinst € 1,2 miljoen tegen een verlies van € 68 het jaar ervoor.

Na tekorten nu voorraden

De verkopen Long Fresh (diepvries en conserven) kenden afgelopen jaar ook grote verkoopstijging door grotere verkopen van supermarkten in coronatijd. Dat leidde tot tekorten aan bonen in de zomer. Het aandeel van de omzet dat in foodservice werd gehaald daalde van 20 naar 13%, maar zal door heropening van de horeca weer normaliseren. Door een grote teeltopbrengst is de voorraad bewerkte groente en fruit sindsdien gegroeid. Greenyard koopt voor deze divisie ook in Nederland in. Juist in dit segment wordt groei voorzien door meer op luxere toepassingen te richten.

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen in de afzet van agrifood-producten? Lees meer over afzet in onder meer korte ketens op de themapagina afzet

Verheul
Jeroen Verheul Redacteur



Beheer