Stappenplan tegen ontbossing heeft veel weg van greenwashing

10-11 | |
Hilhorst
Alieke Hilhorst Redacteur
Ontbossing in de Amazone. - Foto: Canva
Ontbossing in de Amazone. - Foto: Canva

Het eerder deze week aangekondigde stappenplan tegen ontbossing is en mooi voorbeeld van oud nieuws, mooi opnieuw verpakt en geserveerd op het perfecte moment.

Veertien grote agrifoodbedrijven hebben de koppen bij elkaar gestoken om tot een stappenplan te komen om ontbossing te stoppen. Want, zo stellen zij: ‘Ons globale voedselsysteem is de sleutel tot een klimaatvriendelijke toekomst’. De bedrijven, waaronder Cargill, ADM en JBS, willen ontbossing uitbannen. Een mooi streven, dat vast met veel enthousiasme is ontvangen op de klimaattop in Egypte.

Sterk staaltje greenwashing

Het plan komt op het perfecte moment. Oprichter van klimaatorganisatie Mighty Earth, Glenn Hurowitz, omschrijft het zelfs als een sterk staaltje greenwashing. Daar heeft het plan ook zeker wat van weg. Er zijn geen harde en vernieuwende eisen gesteld. Vrijwel alle bedrijven hadden de belofte al gedaan om in 2025 te stoppen met het kappen van regenwoud. Er zijn geen tussentijdse doelen gesteld en ook de definitie van ontbossing is niet duidelijk. Zo mag voor de sojateelt nog wel bos gekapt worden, zolang dit maar niet te groot is. Voor palmolie en vlees mag dan weer helemaal geen boom gekapt worden.

Het heet een stappenplan, maar het bevat weinig concreets. Volgend jaar moeten de bedrijven een onderzoek hebben uitgevoerd naar de ontbossing in hun ketens. In december 2023 moet er een implementatie zijn van één prioriteitgebied waarin de ontbossing wordt afgebouwd. In 2025 moet het echt afgelopen zijn. Dat betekent dat de weg om nu nog te kappen vrij ligt. Gebieden die al eerder zijn ontbost, kunnen wel in gebruik blijven.

Deze bedrijven kunnen en moeten veel meer doen dan een rapport lanceren met weinig inhoud

Het is natuurlijk een mooi gebaar om te zeggen dat je stopt met het ontbossen van enorme hoeveelheden regenwoud. Maar eerlijk gezegd: deze bedrijven kunnen en moeten veel meer doen dan een rapport lanceren met weinig inhoud. Deze bedrijven maken miljoenen en in sommige gevallen miljarden winst, ook ten koste van het klimaat. Juist zij hebben de middelen om de leidersrol op gebied van ontbossing op zich te nemen. Dit stappenplan is een mooi voorbeeld van oud nieuws, mooi opnieuw verpakt en geserveerd op het perfecte moment.



Beheer