Start-up Kernfarm wil dierenarts meer keuze geven

Het jonge bedrijf Kernfarm is anders dan zijn concurrenten in de veterinaire branche: klein en flexibel. Het wist in vijf jaar tijd een eigen merk met vaccins op te zetten.

De toetreding van het bedrijf Kernfarm tot de veterinaire branche zorgde voor “een frisse wind in de sector”. Zo typeren de drie broers Van Rijn de oprichting van hun bedrijf zes jaar geleden in een traditionele en gesloten branche. Gevestigd op een bedrijventerrein in Breukelen (Utrecht), groeit het jonge Kernfarm bijna uit de voegen van het al eerder uitgebreide bedrijfspand. Het staat symbool voor de groei die het de afgelopen jaren doormaakte.

Grote bedrijven besteden minder aandacht aan de producten voor kleinere markten en heel specifieke problemen

De broers Tim, Diederik en Gijs begonnen het bedrijf met z’n drieën als groothandel in en importeur en distributeur van veterinaire producten. Van de drie had Diederik een veterinaire en agrarische achtergrond en Tim en Gijs hadden internationale ervaring, allemaal in corporate bedrijven. Het kriebelde bij hen allemaal om een eigen onderneming te beginnen.

De broers hadden vanaf het begin een duidelijk doel: de keuzevrijheid van dierenartsen vergroten. “De veterinaire branche wordt gedomineerd door een aantal hele grote spelers. De branche is erg traditioneel en de bedrijven gesloten en niet flexibel. De grote bedrijven richten zich daarbij op de ‘mass market’: ze besteden minder aandacht aan de producten voor kleinere markten en heel specifieke problemen, zoals de ziekte van Glässer en het rotavirus. Ook komt het vaak voor dat bepaalde geneesmiddelen niet op voorraad zijn.” Kernfarm wilde dat veranderen.

Handel in goedkopere alternatieven

Het bedrijf begon met het distribueren en verhandelen van diergeneesmiddelen die farmaceuten in het buitenland verkopen, maar niet of met hoge prijs op de Nederlandse markt te koop waren. Goedkopere alternatieven voor de producten van de grote bedrijven in de branche dus. De middelen konden onder bepaalde voorwaarden naar onder andere Nederland worden gehaald.

We hebben met de parallelle handel een basis en netwerk op kunnen bouwen

Inmiddels ligt de focus niet meer alleen op deze zogenoemde parallelle handel, maar ook op het registreren van geneesmiddelen op nieuwe markten. Als een product een registratie heeft voor een bepaald land of een groep landen, mag het officieel worden gebruikt. “We hebben met de parallelle handel een basis en netwerk op kunnen bouwen. We konden laten zien dat we nakomen wat we beloven en vervolgens dat we producten kunnen laten registreren.”

Opzetten lijn met eigen vaccins

Dat resulteerde uiteindelijk in een team van vijftien mensen en het opzetten van een eigen lijn met vaccins. Die worden door acht partijen in de EU ontwikkeld en geproduceerd en door Kernfarm onder zijn FIXR-merk verkocht. “Hoewel we onszelf niet meer als start-up zien, is onze eigen lijn dat min of meer wel. Een eigen lijn stelt ons in staat om dierenartsen meer technische ondersteuning te bieden.”

Het registratieproces vraagt veel tijd. Het duurt zo’n twee tot drie jaar voordat een voor een bepaalde markt nieuw middel geregistreerd is.

We zien onszelf als probleemoplossers. Als ‘fixers’

De producten verkoopt het bedrijf direct aan landbouwhuisdierenartsen. 70% van de omzet komt uit de Benelux en het Verenigd Koninkrijk, de rest uit andere Europese landen. Inmiddels verkoopt Kernfarm zijn producten aan alle Nederlandse dierenartspraktijken.

“We hebben direct contact met de dierenartsen en kunnen snel schakelen. Dat contact is belangrijk omdat er ook ideeën komen vanuit de dierenartsen en veehouders. We zien onszelf als probleemoplossers. Als ‘fixers’. Dierenartsen geven ons vaak aan dat ze ergens behoefte aan hebben. Dan gaan wij op zoek naar een oplossing. De naam FIXR van onze vaccinlijn staat daar ook symbool voor.”

Negen geregistreerde vaccins

Op dit moment heeft Kernfarm negen geregistreerde vaccins, waarvan het grootste deel voor de varkenshouderij, waaronder tegen specifieke APP en rotavirus. Meer registraties zitten in de pijplijn. Zo probeert het jonge bedrijf een middel voor de zeldzame ziekte botulisme in Nederland geregistreerd te krijgen. Dat gaat niet zonder slag of stoot.

“We vonden een partner in Uruguay die dit middel maakt. We waren zo ver in het proces dat het bedrijf bereid was de productie te verbeteren om het middel geregistreerd te krijgen. Toen nam een grote speler het bedrijf echter over waarna de samenwerking met ons direct stopte. Nu proberen we een registratie te krijgen voor een zelfde soort middel dat wordt gemaakt in Zuid-Afrika.”

Kernfarm wil groeien ondanks voordelen klein bedrijf

Ondanks de overtuiging dat een klein bedrijf veel voordelen biedt, willen de broers graag verder groeien. “Het voelt bijna als een verplichting om te groeien. De branche heeft nog zoveel gaten en mogelijkheden waarbij wij graag de dierenartsen de helpende hand bieden. Wie weet kunnen we ooit onze eigen producten ontwikkelen, produceren en op de markt brengen. Voorlopig is de groei van het FIXR-portfolio en onze service aan de dierenartsen onze belangrijkste focus.”

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.