Start van nieuw tijdperk met trekkerkenteken

08-12-2020 | Laatste update op 28-04 | |
Oppewal
Johan Oppewal Redacteur
Foto: I&W/Valerie Kuypers
Foto: I&W/Valerie Kuypers

Na vele jaren voorbereiding is het 1 januari zover: trekkers moeten een kentekenplaat. Niet allemaal tegelijk; de invoering van de kentekenplicht gebeurt in fases.

Het begint met registratie. En wie legaal 40 kilometer per uur wil, moet meteen een plaat, wie nog ff met 25 kilometer per uur vooruit wil, kan een paar jaar wachten. Een nieuw tijdperk breekt aan.

Zo komt er een eind aan een situatie waarin er een officiële snelheidslimiet bestond waaraan niemand zich hield. Hier zit meteen wel een adder onder het gras. Om veiligheidsredenen wordt het lang niet overal 40 kilometer. Dit is lokaal en niet centraal geregeld, afwachten dus hoe dit uitpakt.

Kosten een gevoelig punt

Vooral in de landbouw is er altijd grote weerzin tegen regelgeving, bureaucreatie, controle en registraties. Daarom lag in die sector de invoering van kenteken en technische controle moeilijk. Een ander bezwaar zat hem in de kosten. Die vallen op zich wel mee, maar het blijft een gevoelig punt. Juist daarom is het zo’n tegenvaller dat de kosten straks voor nieuwe voertuigen € 200 hoger uitpakken dan eerder gezegd.

Trekker als actiewapen verliest power

Sinds vorig jaar is er een heel nieuwe factor in de kwestie trekkerkenteken: de trekkerdemonstratie. Zonder kenteken is het voor de politie uiterst lastig om in te grijpen bij massale overtreding van verkeersregels, zoals rijden op de snelweg. Met kenteken is de overtreder makkelijk te traceren. Daarmee verliest de trekker als actiewapen flink wat power door de invoering van de gele plaat. Maar omdat de invoering gefaseerd gebeurt, betekent dit de komende paar jaar toch zeker nog niet het einde van de trekkerdemo.

Lees ook: Brancheorganisaties boos over kosten trekkerkenteken




Beheer