Doorgaan naar artikel

Sterke groei van boodschappen- en maaltijdbezorging ten einde

Aan de stormachtige groei van maaltijd- en boodschappenbezorging is in 2022 een einde gekomen.

Begin 2022 zorgden de coronamaatregelen er nog voor dat mensen vrij veel boodschappen en maaltijden bestelden. - Foto: Canva/bondarillia

Begin 2022 zorgden de coronamaatregelen er nog voor dat mensen vrij veel boodschappen en maaltijden bestelden. - Foto: Canva/bondarillia

Aan de stormachtige groei van maaltijd- en boodschappenbezorging is in 2022 een einde gekomen. Dat meldt FoodService Instituut Nederland (FSIN).

In de coronajaren 2020 en 2021 groeide die sector nog met achtereenvolgens 52% en 29%. In 2022 groeide de sector nog met minder dan 5%, nu mensen weer naar restaurants konden. Ook de hoge inflatie zorgde ervoor dat mensen op de kleintjes gingen letten.

De omzet van de bezorgmarkt kwam dit jaar uit op een kleine € 8 miljard. De rem op de groei had vooral te maken met de markt voor maaltijdbezorging. Die kromp zelfs met 4,1%, omdat mensen weer in restaurants konden gaan eten. De terugval in het aantal bestellingen werd wel nog deels gecompenseerd door prijsstijgingen als gevolg van de inflatie.

Komend jaar maar 1% groei in markt maaltijdbezorgers

Voor 2023 denkt FSIN dat de maaltijdbezorgingsmarkt met minder dan 1% groeit. Begin dit jaar zorgden de coronamaatregelen er nog voor dat mensen vrij veel bestelden. De vergelijkingsbasis is dus nog hoog.

“Op de lange termijn verwachten we dat de inmiddels volwassen geworden markt voor bezorgrestaurants gunstig blijft”, aldus FSIN-directeur Inga Blokker. “In de afgelopen jaren is het aanbod van bezorgketens en het aantal vestigingen echter sterk gestegen. Bovendien concurreert maaltijdbezorging in toenemende mate met de gemaksoplossingen van supermarkten.”

Invloed van einde coronamaatregelen en inflatie

De bezorging van boodschappen was dit jaar € 4,6 miljard waard, een toename van ruim 12%. Ook dat betekent een afvlakking van de groei. Niet alleen de heropening van de samenleving na corona, maar ook de inflatie speelde daarbij een rol. Vooral in de tweede helft van het jaar bestelden consumenten minder boodschappen.

De groei komt vooral van bezorgsupermarkten als Picnic en Crisp, maar ook flitsbezorgers als Gorillas en Getir droegen bij. 2022 was volgens FSIN het eerste volledige jaar dat flitsbezorgers in Nederland actief waren. De bezorgomzet van traditionele supermarkten als Albert Heijn en Jumbo bleef vrijwel gelijk aan die in 2021.

Snel delen

Image
ANP

Algemeen Nederlands Persbureau

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin