Doorgaan naar artikel

Stijging aandeel duurzaam voedsel vlakt af

Voedsel met duurzaamheidskeurmerken wordt steeds meer verkocht. Maar de toename van het marktaandeel voedsel met een duurzaamheidskeurmerk, vlakt af.

Volgens een donderdag gepubliceerd overzicht in het Compendium voor de Leefomgeving was het marktaandeel in 2018 11%. Dat was net zo hoog als in 2017 maar aanmerkelijk hoger dan in 2009, toen het nog 1% was.

In bijna alle productgroepen (behalve vlees en vleeswaren) was sprake van een stijging van de bestedingen aan duurzaam voedsel. Aan producten met het keurmerk Beter Leven, Biologisch of UTZ Certified, werd het meest uitgegeven.

Duurzaam varkensvlees

Bij een grote groep supermarkten met een gezamenlijk marktaandeel van 70% wordt de doelstelling van 100% varkensvlees met een duurzaamheidskeurmerk bijna behaald. Volgens afspraken van het bedrijfsleven met de overheid zou dit jaar 100% van het varkensvlees ‘duurzamer’ moeten zijn. In 2018 was dat bij de grote groep supermarkten 97%.

Het marktaandeel voedselproducten met een biologisch keurmerk blijft rond de 3% hangen. Dat is ruim twee keer zoveel als in 2000. In euro’s gaat het om een geschatte omzet van € 1,6 miljard in 2018.

Lees ook: LTO: consument wil niet betalen voor duurzamer product

Snel delen

Image
Jan Braakman

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin