Student naar finale van Het Beste Idee van Varkensland

30-10 | |
Het Beste Idee van Varkensland
Toine Leijten: “Varkens vreten het restproduct van de bierproductie en zo wordt de CO2-uitstoot verminderd. Voor het draagvlak van de varkenssector is het hartstikke goed als meer consumenten dat weten.”- Foto: Van Assendelft Fotografie

Bierbostel, een restproduct uit de bierbrouwerij, krijgt een duurzame bestemming in de varkenshouderij. Meer restproducten krijgen zo’n zinnige herbestemming. Acht studenten van HAS Den Bosch en Aeres MBO Barneveld willen consumenten hierover informeren met Wist je dat?-stickers. Zij drongen door tot de finale van Het Beste Idee van Varkensland. In gesprek met HAS-student Toine Leijten.

Het idee van de acht studenten moet nog worden uitgewerkt, geeft woordvoerder Toine Leijten uit Haaren (N.-B.) grif toe. Daar hebben ze nog een paar weken de tijd voor. Het achttal heeft met hun idee een wildcard gekregen voor de finale van de wedstrijd Het Beste Idee van Varkensland. Daar nemen Toine en zijn maten het op tegen vijf genomineerden uit de varkenssector.

Leijten (21) is er helemaal vol van. Het idee is op zich tamelijk simpel. Op voedingsproducten waar op de een of andere manier varkens aan te pas komen, komt een sticker met ‘Wist je dat?’. “Bijvoorbeeld op een flesje bier. Bij de productie van bier komt bierbostel vrij. Dat restproduct wordt gebruikt als veevoer, onder andere voor varkens. De dieren vreten het restproduct van de bierproductie en zo wordt de CO2-uitstoot verminderd. Voor het draagvlak van de varkenssector is het hartstikke goed als meer consumenten dat weten.”

Verkiezing dit jaar voor de zevende keer

De verkiezing Het Beste Idee van Varkensland wordt dit jaar voor de zevende keer gehouden. De organisatoren willen hiermee de ‘innovatieve dadendrang van de varkenshouderij zichtbaar maken en de trots op het eigen vak en de sector vergroten’. De verkiezing is een initiatief van Innovatie- en kenniscentrum VKON en Coöperatie Varkensartsen in samenwerking met onder meer POV, LTO Noord, ministerie van LNV en onderwijsinstellingen HAS Den Bosch en Aeres MBO Barneveld.

De acht studenten van beide agrarische scholen gaan in de finaleronde op 24 november proberen om met hun stickercampagne de andere vijf genomineerden te verslaan. “Geen makkelijke opgave”, zegt Leijten. Bij die andere ideeën gaat het bijvoorbeeld om een varkenshouder die een urinedoorlatende gasdichte mestband heeft ontwikkeld, waarmee de uitstoot van ammoniak, methaan en geur wordt teruggedrongen. Een van de andere genomineerden heeft een camera met beeldherkenning ontwikkeld als middel tegen doodliggen van biggen.

Draagvlak varkenshouderij vergroten

Terug naar de stickers van Toine Leijten en zijn medestudenten. In essentie gaat het erom het draagvlak van de varkenshouderij te vergroten door consumenten beter te informeren. Dat is hard nodig zegt Leijten, die bijna is afgestudeerd aan de HAS Den Bosch. “Consumenten verdiepen zich niet in de sector, maar hebben vaak wel hun oordeel klaar. Stikstof, stank, kleine hokken, zielige dieren; dat is wat bij veel mensen opkomt als ze denken aan de varkenshouderij.”

De sector probeert zijn imago te verbeteren door bijvoorbeeld open dagen te organiseren, constateert Leijten. “Niks op tegen, maar wie komen daar? Vooral mensen uit de buurt en wat collega’s. De mensen die je wilt bereiken, de mensen uit de grote steden, komen niet naar zo’n open dag. Een informatieve website als The Pig Story vinden ze ook niet, vrees ik.”

Vandaar de stickeractie. Varkens hebben in de voedingsketen een belangrijke rol, maar wie weet er nou dat er een directe relatie is tussen frites en varkens, vraagt hij zich af. “Van de aardappel is 80% bruikbaar, de schillen, de andere 20% dus, zijn restproduct. Aardappelstoomschillen gaan voor het overgrote deel de varkensketen in. Achter brood zit zo’n zelfde verhaal. Bij de productie in broodfabrieken komen vezelrijke restproducten vrij, die weer als varkensvoer worden gebruikt.”

Kilo’s CO2 per bakje frites

Idee van de acht studenten is om consumenten hierover te informeren via de sticker ‘Wist je dat?’. Met een QR-code kan de consument dan snel een website bereiken waar het verhaal over de duurzame toepassing van bierbostel, gistconcentraten en stoomschillen in simpele bewoordingen wordt uitgelegd. “Op die website presenteren we de harde cijfers. Daar kun je dan vinden wat het milieueffect is van het gebruik van bijvoorbeeld bierbostel in varkensvoer, in kilo’s CO2 per bakje frites.”

van Cooten
Aart van Cooten Freelance redacteur


Beheer