Suikerdivisie ABF boekt fors hogere winst

21-04-2020 | |
Bieten lossen bij een suikerfabriek. - Foto: ANP
Bieten lossen bij een suikerfabriek. - Foto: ANP

Het Britse voedings- en kledingbedrijf Associated British Foods heeft in het halfjaar tot eind februari, de eerste helft van zijn boekjaar, de winst op de suikeractiviteiten zien verviervoudigen naar bijna € 14 miljoen.

De omzet kwam bij AB Sugar 8% hoger uit op € 915 miljoen door hogere Europese suikerprijzen en meer export door het Zuid-Afrikaanse Illovo. Het concern als geheel zag de omzet met 2% toenemen naar ruim € 8,7 miljard. De operationele winst steeg met 2% naar € 780 miljoen.

AB Sugar verwacht verdere verbetering resultaten

AB Sugar verwacht in de rest van het boekjaar een verdere verbetering, omdat het dan nog meer denkt te profiteren van de gecontracteerde suikerprijzen in Europa. Het Britse bedrijf gaat er ook van uit dat de productie de komende bietencampagne lager uitkomt dan de vraag. In de net afgelopen campagne kwam British Sugar uit op een productie van 1,18 miljoen ton vergeleken met 1,15 miljoen een jaar eerder. Ondanks weerproblemen is het uiteindelijk toch gelukt de hele oogst te verwerken. Voor komend seizoen verwacht ABF in het Verenigd Koninkrijk een groter areaal aan suikerbieten, maar minder rendement.

In Spanje kon ABF het verlies bij Azucarera drastisch terugdringen door lagere overeengekomen bietenprijzen. De productie in dat land is uitgekomen op 220.000 ton die ondanks de coronacrisis volledig verwerkt kon worden.

Kledingtak Primark lijdt fors onder coronacrisis

Bij levensmiddelen verkocht ABF minder brood, maar meer andere producten. De divisie landbouw verkocht meer varkensvoer, maar minder voer voor runderen. De graanhandel stond onder druk door de ongunstige weersomstandigheden.

Primark, de grote kledingtak van ABF, is vooral na februari getroffen door de wereldwijde sluiting van inmiddels alle filialen. CEO George Weston: “ABF is daardoor keihard door deze pandemie getroffen. Bij Primark ontvangen 68.000 werknemers tijdelijke ww van overheden in heel Europa. Van een omzet van € 750 miljoen vorige maand zijn we naar nul teruggegaan.”

Weston voegt eraan toe: “Onze foodbusiness staat ook onder grote druk, maar op een heel andere manier. ABF produceert in het Verenigd Koninkrijk meer voeding dan wie dan ook en we zijn ook in andere landen een belangrijke producent. Het is essentieel dat dat allemaal volledig blijft draaien. Onze fabrieken zitten vol mensen die weten hoe vitaal hun werk is en die vaardig en toegewijd zijn.”

Bekijk het verloop van de aandelenkoers van ABF en andere agrifoodbedrijven via Foodagribusiness.nl/markt

Peijs
Ruud Peijs Freelance redacteur
Meer over


Beheer