Suikertaks blijft in de lucht hangen

Mag de overheid met financiële prikkels consumentengedrag in een gewenste richting sturen? De laatste tijd vindt die gedachte steeds meer bijval, vooral als het gaat om gezondheid.

Voor de food- en agribusiness staan hier flinke belangen op het spel. Geen wonder dat vanuit de groente- en fruitsector wordt gepleit voor verlaging van het btw-tarief voor groente en fruit. Dat zou de consumptie van deze voedingsmiddelen bevorderen en dus goed zijn voor de volksgezondheid. En omdat gezondheidszorg duur is, zou het zichzelf dubbel en dwars terugverdienen.

Consumptie suiker verminderen

Een gelijksoortige, zij het spiegelbeeldige discussie, speelt al jaren rond de invoering van een suikertaks op frisdranken. In 43 landen bestaat die al, in Nederland nog steeds niet. Onderzoek van het RIVM in drie van die landen wijst erop dat zo’n belasting kan helpen om de suikerconsumptie te verminderen. Financiële prikkels leiden tot andere keuzes bij zowel consument als producent.

Nationaal Preventieakkoord

Als het aan staatssecretaris Blokhuis van VWS ligt, komt die suikertaks er toch niet. Tenminste niet nu. Hij ziet meer heil in zelfregulering door de voedingsindustrie. Er ligt een Nationaal Preventieakkoord, met als doel in 2025 de hoeveelheid energie in frisdranken met 30% te verminderen.

Best mogelijk dat hier een succesvolle lobby achter zit. Maar een eindoverwinning is het niet. Want met die suikertaks heeft de overheid wel degelijk een stok achter de deur. Dus is het zaak serieus werk te maken van dat preventieakkoord.

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.