Doorgaan naar artikel

Supermarkt Colruyt verliest van kleinere winkels

Belgische supermarkt Colruyt meldt dat het marktaandeel in de eerste helft van het boekjaar, dus ruim voor de coronacrisis, nog wel toenam maar in de tweede helft juist daalde. Foto: Canva

Belgische supermarkt Colruyt meldt dat het marktaandeel in de eerste helft van het boekjaar, dus ruim voor de coronacrisis, nog wel toenam maar in de tweede helft juist daalde. Foto: Canva

De grootste Belgische supermarkt Colruyt is tijdens de coronacrisis marktaandeel kwijtgeraakt aan kleinere buurtwinkels. Over het boekjaar tot 31 maart 2020 daalde dat marktaandeel daardoor van 32,2 naar 32,1%, de eerste keer in jaren dat Colruyt terrein verliest.

De omzetgroei groeide daarmee ook met niet meer dan 1,4% naar € 9,5 miljard. Colruyt kon ondanks hogere kosten de operationele winst (Ebit) wel met 5,5% opvoeren naar € 511 miljoen. De brutomarge ging daardoor omhoog van 26,3 naar 26,8% van de omzet.

Concurrenten met kleinere filialen

Colruyt meldt dat het marktaandeel in de eerste helft van het boekjaar, dus ruim voor de coronacrisis, nog wel toenam maar in de tweede helft juist daalde. “Met name buurtwinkelconcepten kenden, mede door hun groter aantal en dus nabijheid, een snellere groei tijdens deze coronaperiode.” Concurrenten als Delhaize, die veel meer kleinere filialen hebben, konden daardoor marktaandeel van Colruyt wegsnoepen.

Minder non-food verkocht

De Belgische marktleider zag de voedingsomzet in de winkels tijdens de eerste weken van de lockdown wel fors toenemen, maar verkocht minder non-food en benzine. Als waardering voor de inzet rond de crisis heeft het personeel van het winkelbedrijf ook een extra beloning ontvangen.

Net als de meeste andere bedrijven kan ook Colruyt Groep door de onzekerheid die is ontstaan door de Covid-19-gezondheidscrisis geen uitspraken doen met betrekking tot verwachte macro-economische, concurrentiële of overige tendensen.

“De groep zal relevante trends met betrekking tot marktevoluties en klantengedrag nauwgezet blijven opvolgen en, indien nodig, gepast reageren. Colruyt Group zal hierbij haar focus op de lange termijn behouden en zal haar langetermijnstrategie consistent blijven uitvoeren. Colruyt zal haar laagste prijzen strategie consistent blijven uitvoeren en garandeert haar klanten de laagste prijs voor elk artikel, op elk moment. De komst van nieuwe marktspelers – Jumbo – verandert niets aan de strategie van Colruyt Laagste Prijzen.”

Snel delen

Image
Ruud Peijs

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin