Supermarkten: A-merken misbruiken inflatie

10-01 | |
Foto: ANP
Foto: ANP

Supermarkten vinden dat sommige leveranciers van A-merken misbruik maken van de hoge inflatie voor eigen gewin, dat meldt het Financieele Dagblad (FD).

In een rondgang bij Nederlandse supermarkten geven meerdere ketens aan de leveranciers van A-merken te verdenken een hogere prijs te vragen voor hun producten dan de inflatie rechtvaardigt. Supermarkten zeggen te merken dat de leveranciers van A-merken in onderhandelingen die de inflatie nog wat verder aandikken en daarmee extra marges proberen te krijgen op hun producten.

FNLI: geen zicht op prijsonderhandelingen

De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) laat weten weinig zicht te hebben op de prijsstijgingen bij merken. “Het is duidelijk dat fabrikanten worden geconfronteerd met forse kostenstijgingen. Het is daarom onmiskenbaar dat die een effect hebben op de prijzen. Op welke wijze en in welke mate is aan de supermarkten en de leveranciers. Prijsonderhandelingen zijn een commerciële aangelegenheid tussen die twee partijen. De FNLI heeft geen zicht daarop.”

Geen namen noemen

De supermarkten willen geen namen noemen van de desbetreffende bedrijven. Voedsel en voedingsgrondstoffen bereikte vorig jaar een nieuw record met de hoogste stijging in tien jaar, blijkt uit de FAO Voedselprijs-index. De inflatiecijfers van Eurostat laten in Nederland met 6,4% het hoogste niveau in bijna veertig jaar zien.

Soms is het product zelf niet duurder geworden, maar het transport. De vraag daarna is hoe we die pijn verdelen

Jumbo gaf eerder aan genoodzaakt te zijn om de prijzen te verhogen door stijgende kosten van onder anderen arbeid, transport en energie. Ton van Veen, financieel topman van Jumbo: “Onze inkoopprijzen zijn de afgelopen tijd vaak met nog meer dan 3% gestegen, tot wel 10%. Ook A-merken rekenen hogere prijzen”, zegt Van Veen. Directeur van online supermarkt Picnic, Michiel Muller, roept in het FD op om meer transparantie te geven over waarom een product duurder is geworden. “Soms is het product zelf niet duurder geworden, maar het transport. De vraag daarna is hoe we die pijn verdelen. En je moet ook afspreken hoe snel de prijs weer omlaaggaat als de situatie verandert.”

Kostprijsverhoging ‘echt skyhigh’

Henny Westland, CEO van Westland Kaas, liet in een interview al weten dat de prijsstijgingen moeilijk zijn voor de producenten: “Kostprijsverhogingen zijn echt skyhigh. Alles gaat omhoog, niet alleen de melkprijs, maar ook andere kosten zoals voor verpakkingen, transport, energie. Er zijn enorme onderhandelingen gaande met leveranciers en afnemers. Ik heb geen glazen bol, maar uiteindelijk moet iemand dat gaan betalen en dat leidt tot een forse inflatie.”

Hilhorst
Alieke Hilhorst Redacteur



Beheer