Doorgaan naar artikel

Supermarkten bereid meer te betalen voor PlanetProof

Alle grote supermarkten, op Albert Heijn na, hebben zich aangesloten bij On the way to PlanetProof.

Geüpdatet op:
Business
Achtergrond
Foto: On the way to PlanetProof premium

Foto: On the way to PlanetProof

Vorige week was de eerste On the way to PlanetProof-week. Tijdens de opening klonk vanuit boeren het geluid dat het keurmerk niet alleen duurzaam is, maar vooral heel duur.

Alle grote supermarkten, op Albert Heijn na, hebben zich aangesloten bij On the way to PlanetProof. De ketens stellen de eis dat de in Nederland geteelde aardappelen, groenten en fruit PlanetProof-gecertificeerd zijn. Lidl wil eind van dit jaar 100% PlanetProof zijn, daarvoor voldoet het merendeel van de groente- en fruittelers nu al aan de certificeringseisen. De supermarkt zegt door de langdurige samenwerking met leveranciers een goede prijs te bieden aan de telers en de klant.

Prijsafspraken

Ook Plus geeft aan steeds meer PlanetProof in de schappen te hebben. Dit jaar is de keten begonnen met het gefaseerd certificeren van gesneden groenten. Winkelketen Aldi zet grote stappen, nagenoeg alle AGF-producten hebben een onafhankelijk duurzaamheidskeurmerk. Onlangs gaf Aldi aan al zijn kaas PlanetProof te produceren. “Het keurmerk On the way to PlanetProof is, net als andere producteisen, onderdeel van onze inkoopvoorwaarden; zo wordt dit meegenomen in de prijs die wij daarvoor aan onze leveranciers betalen”, zegt Dieuwertje de Jong woordvoerder bij Aldi. Jumbo zegt goede prijsafspraken te kunnen maken door de duurzaamheidsinspanningen onderdeel te laten zijn van de inkoopprijs en langdurige contracten aan te gaan met leveranciers.

De kritiek vanuit de boerensector is er al langer. De gecertificeerde telers maken veel kosten om het blauwe keurmerk op hun product te mogen plakken, maar zien hier onder de streep nauwelijks wat van terug. Fruitteler Bert de Haan: “Ik ben trots op mijn producten, maar ik mis dat gevoel bij de retailers. Als je bovenwettelijke verwachtingen hebt, moeten wij dat ook terugzien.”

Telers betalen kosten uit eigen zak

Onderzoek van Greenpeace toonde aan dat telers van aardappelen, groenten en fruit de kosten van het keurmerk vaak uit eigen zak betalen. “Er moet meer waardering komen voor het Nederlandse product en daar moet ook voor worden betaald”, zegt Sjaak van der Tak voorzitter van LTO Nederland tijdens de opening.

Uiteindelijk moet de consument meer voor de producten gaan betalen

Over de meerprijs die de ketens zouden betalen, blijft het angstvallig stil. Volgens het onderzoek van Greenpeace is Plus de enige supermarktketen die structureel een meerprijs betaalt voor On the way to PlanetProof-producten. Dit onderzoek werd in 2020 uitgevoerd onder 137 telers die het keurmerk On the way to PlanetProof dragen. Eén ding is zeker, supermarkten kunnen een grote rol spelen in de duurzame keuze, 77,4% van fruit en 88,9% van groente wordt verkocht in supermarkten.

Meer bekendheid

Stichting Milieukeur (SMK) wil bijdragen aan de verkoop van On the way to PlanetProof-producten door meer aandacht te geven aan het keurmerk bij de consument. Met de actieweek hopen ze meer bekendheid te geven aan het keurmerk en daarmee een duurzame keuze in de supermarkt te stimuleren. “Uiteindelijk moet de consument meer voor de producten gaan betalen”, vertelt Gijs Dröge, directeur van SMK.

Niet alleen de telers hebben moeite met rondkomen, SMK die het keurmerk beheert, leidt al jaren verlies, in 2020 € 113.000. De On the way to PlanetProof-week wordt gefinancierd door partners.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin