Doorgaan naar artikel

Questionmark: supermarkt kan meer doen aan dierenwelzijn

Supermarkten doen te weinig aan de verkoop van diervriendelijke producten. Ekoplaza scoort het best.

Nieuws
Food
Ekoplaza komt als diervreindelijkste uit de bus. - Foto: ANP premium

Ekoplaza komt als diervreindelijkste uit de bus. - Foto: ANP

Supermarkten leggen de verantwoordelijkheid voor diervriendelijke veehouderij te veel bij hun klanten, stelt het ideële onderzoeksbureau Questionmark.

De grote supermarkten nemen te weinig verantwoordelijkheid voor het verkopen van dierlijke producten. Hoewel alle supermarkten aangeven dierwelzijn belangrijk te vinden, is Ekoplaza de enige supermarkt met enkel dierlijke producten die biologisch gecertificeerd of Beter Leven Keurmerk 3 sterren zijn.

De reguliere supermarkten bieden wel diervriendelijke alternatieven, maar ook veel producten zonder keurmerk. Bij Albert Heijn is 23% van het huismerk en 55% van het A-merk varkensvlees niet voorzien van een dierwelzijnskeurmerk.

Ekoplaza diervriendelijkst

De eindconclusie van Questionmark is dat Ekoplaza de meest diervriendelijke supermarkt is, al vergelijkt het bureau die met de reguliere supermarkten. Van die categorie scoort Lidl het beste, omdat die keten in vergelijking met de andere supermarkten meer diervriendelijkere zuivel aanbiedt. Deze koploperspositie is volgens het onderzoeksbureau wel relatief, want ten opzichte van Ekoplaza lopen alle supermarkten sterk achter.

Actiefolder

Hoewel de supermarkten het vegetarische assortiment uitbreiden, sturen zij consumenten nog te weinig die richting op, volgens het onderzoeksbureau. Consumenten krijgen alleen via acties een stimulans om plantaardige alternatieven te kiezen terwijl er met diezelfde acties ook vaak wordt gestunt met vlees.

Gemiddeld is 60% van de acties op vlees met extra inspanning voor dierwelzijn. Albert Heijn komt hierbij het slechts uit de test met maar 41% van de acties met een dierwelzijnskeurmerk. Samen met Coop en Plus hadden zij het meeste vlees in de aanbieding. Bijna 2,5 keer zo veel als bij Lidl.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin