Supermarkten maken 9% meer omzet in september

31-10 | |
Foto: ANP
Foto: ANP

Supermarkten maakten in september bijna 9% meer omzet ten opzichte van een jaar eerder.

Tegelijkertijd lag het verkochte volume 2,4% lager. De omzetstijging komt dus volledig door hogere prijzen voor de producten die de winkels verkochten. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Volume speciaalzaken daalt

Speciaalzaken in voeding zagen de omzet juist dalen met 2%. Hogere prijzen zorgden ervoor dat de omzet niet verder daalde, want het volume lag bijna 11% lager. Daarmee was het voor de speciaalzaken de grootste volumedaling sinds het bijhouden van de cijfers in 2005. Sinds het coronavirus zagen de speciaalzaken iedere maand vooral meer producten de toonbank over gaan. Sinds maart dit jaar daalt het verkochte volume echter weer iedere maand. Hierbij speelt de inflatie mogelijk ook een rol, nu consumenten op zoek gaan naar de goedkopere productopties.

Derde kwartaal

In het derde kwartaal daalde de hoeveelheid verkochte producten in supermarkten met 2%. De omzet groeide met 8,6%. In de speciaalzaken bleef de omzet ongeveer gelijk met het derde kwartaal in 2021, terwijl het volume daalde met bijna 9%. In totaal, de supermarkten en speciaalzaken samen genomen, steeg de omzet in food met ruim 7% bij een 3,4% lager volume. Voor het derde kwartaal gaat het om een omzetstijging van 7,5% en een volumedaling van 2,8%.

De totale detailhandel zette in september ruim 5% meer om. Ook hier daalde het verkoopvolume, met 3,5%. De omzet in de foodsector groeide dus harder dan in de gehele detailhandel en de volumedaling was minder groot.

Kloosterman


Beheer