Supermarkten zien hun verkoopvolume 6,5% dalen

01-06 | |
Ondanks de geringere verkopen nam de omzet van de supermarkten nog wel toe met 0,9%. - Foto: Canva/Minerva Studio
Ondanks de geringere verkopen nam de omzet van de supermarkten nog wel toe met 0,9%. - Foto: Canva/Minerva Studio

Supermarkten in Nederland en Duitsland zien hun verkoopvolume flink dalen. Dat komt mede doordat consumenten weer naar de horeca gaan. Ook de sterk gestegen prijzen bederven de kooplust van de winkelbezoekers.

Het verkoopvolume van de supermarkten in Nederland daalde in april met 6,5% ten opzichte van een jaar geleden. Dat betekent een voortzetting van de geringere verkopen in februari en maart, toen ook al rond de 7% minder product werd verkocht.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) geeft als verklaring het feit dat de horeca weer open is, terwijl een jaar geleden nog sprake was van een ‘fikse lock-down’. Daarnaast speelt ook mee dat de prijzen in de supermarkten de laatste maanden sterk zijn gestegen. Welke factor het zwaarst weegt, durft het CBS niet te zeggen. Daar is niet specifiek op onderzocht, verklaart een woordvoerster.

Wel kleine omzetgroei

Normaal gesproken groeit het verkoopvolume van de voedingsmiddelenwinkels jaarlijks met 1 tot 1,5%. Een daling van 6,5% is dan ook fors. Ondanks de geringere verkopen nam de omzet van de supermarkten nog wel toe met 0,9%. Dat laatste is wel een opsteker voor de winkeliers, want in het eerste kwartaal daalde de omzet nog met 1,4%.

In Duitsland zijn de verkopen van de levensmiddelenwinkels in april met 7,7% gedaald ten opzichte van maart dit jaar. Dat is de sterkste daling sinds de start van deze gegevensreeks in 1994. Vergeleken met april vorig jaar komt de daling net als in Nederland uit op 6,5%. Het statistiekbureau Destatis gaat ervan uit dat de daling hoofdzakelijk is te wijten aan de stijging van de voedingsmiddelenprijzen met 8,6% op jaarbasis.

Ramaker
John Ramaker Chef-redacteur


Beheer