Doorgaan naar artikel

Supermarktomzet boven € 45 miljard in 2020

Foto: Mark Pasveer

Foto: Mark Pasveer

Supermarkten hebben mede dankzij de coronacrisis vorig jaar een recordomzet gedraaid van net iets meer dan € 45 miljard.

Volgens onderzoeksbureau IRI gaat het om een plus van ruim 11% ten opzichte van 2019. De supers profiteerden vooral van de sluiting van de horeca en het massale thuiswerken en thuisblijven, waardoor mensen meer boodschappen inkochten. Wat ook meespeelt, is dat 2020 in de omzetstatistieken een 53e week kenden. Hiervoor gecorrigeerd zou de groei op 9% uitkomen.

Meer per keer

Vanwege corona worden meer dan in andere jaren de weekboodschappen in een keer in het winkelkarretje geladen. Vooral grote ketens met een breed assortiment profiteerden hiervan, bijvoorbeeld Albert Heijn, Jumbo en Plus. Jumbo wist zijn marktaandeel volgens IRI het sterkst te vergroten, van 20,8% naar 21,4%. Al moet de super uit Veghel rivaal Albert Heijn nog wel ver voor zich laten. Albert Heijn breidde zijn marktaandeel eveneens uit en heeft rond 35% van de markt in handen.

Regionale ketens

Verder hebben kleinere regionale ketens geprofiteerd van de behoefte van mensen om dichtbij aankopen te doen in een niet te drukke supermarkt. Prijsvechters als Aldi en Lidl werden door de veranderde situatie relatief iets minder bezocht. IRI is niet de enige partij die supermarktcijfers naar buiten brengt. Zo is Jumbo recent bijvoorbeeld al met eigen voorlopige cijfers naar buiten gekomen. Albert Heijn kwam deze week naar buiten met een marktaandeel van 35% op basis van gegevens van marktonderzoeker Nielsen.

Snel delen

Image
ANP

Algemeen Nederlands Persbureau

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin