Te weinig reefercontainers voor uienexport

Nederlandse uienexporteurs kampen met beperkte beschikbaarheid van reefercontainers.

De afzet van uien gaat heel goed, maar toch ervaren exporteurs hinder door beperkte beschikbaarheid van containers om uien in te verschepen. “Normaliter hebben we deze tijd van het seizoen voldoende containers om te laden. Voor de extra afzet die we nu doen is het moeilijk om voldoende containers te krijgen,” zegt Wim Waterman, directeur van uienverwerkingsbedrijf Waterman Onions. “Als er bijvoorbeeld normaal 100 containers worden afgezet dan is het lastig om 20 extra containers te krijgen. De basishoeveelheid containers is er wel, maar net dat extra volume uien die in de reefercontainers met luchtverversing, gereguleerde luchtvochtigheid en koeling moeten, is er niet.”

Containers niet op tijd in Nederlandse haven

De handelsstromen lopen minder soepel, waardoor soms bepaalde containers niet op tijd in de Nederlandse havens staan, geeft Jaap Wiskerke van Wiskerke Onions uit Kruiningen aan. “Er zijn drie grote plaatsen in de wereld waar overschotten van reefercontainers staan; Australië/Nieuw-Zeeland, China en Nigeria. De lege reefercontainers staan in China en de andere twee plaatsen, maar schepen komen 100% volgeladen vanuit China. De rederij kiest natuurlijk voor een volle, droge container voor prijzen tussen de $ 4.000 tot $ 5.000. Als je een lege container meeneemt, is er niemand die ervoor betaalt. Dat is niet rendabel. Daarom blijven ze daar staan. Als containers blijven staan, wordt grotere schaarste gecreëerd en kunnen de prijzen worden verhoogd met $ 500 per container. Dat is wat we zien gebeuren.”

Extra werkdruk

William Nannes, inkoper bij J.B. Beemsterboer Food Traders uit Warmenhuizen, ervaart extra werkdruk doordat de beschikbaarheid van containers is verstoord. “Het is hier erg druk door de containertekorten. Wij verladen traditioneel veel via reeferschepen naar West-Afrika, daar ervaren wij extra drukte vanwege containertekorten. Ook omdat importeurs, die normaliter uien in reefercontainers kopen, nu via conventionele schepen orders willen plaatsen.”

Uienexport draait volop

Er zijn meerdere oorzaken waardoor het moeizaam is om aan extra containers te komen. Nannes geeft aan dat het ermee te maken heeft dat in het Verre Oosten veel lege containers wachten op vracht om naar het Westen te verschepen. Die containers komen niet leeg deze kant op. Kleinere containerschepen liggen stil vanwege de verstoorde markt, maar ook om de prijs op te drijven. Er is grote piekdrukte op de terminals, omdat voornamelijk grotere schepen varen. En door ziekte van personeel in de havens worden containers niet klaargezet. Maar al met al loopt de afzet van uien deze weken als een trein.

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.