Doorgaan naar artikel

Teler zet mindere komkommers af als knijpgroente

Geüpdatet op:
Nieuws
Sustainable food
Klasse 2-komkommer vormt de basis van deze vier smaken knijpgroente. - Foto: Ank van Lier

Klasse 2-komkommer vormt de basis van deze vier smaken knijpgroente. - Foto: Ank van Lier

De coronacrisis zit Boy Jacobs dwars; niet in zijn komkommerteelt, wel bij zijn knijpgroenteproject Xqeeze.me.

Na meer dan een jaar ontwikkelen leek het tijd om te gaan oogsten voor Xqueeze.me. De smoothies van groenten in een zakje – als gezond tussendoortje – hadden een succesvolle proef achter de rug bij bedrijfscateraars. Een circulair project noemt komkommerteler Jacobs het, want het gaat om het verwerken van een reststroom.

Als op het erf van Chrit Jacobs en zonen in het Limburgse Kessel weer eens een berg komkommers van tweede kwaliteit lag om te worden vernietigd, dan fronste zoon Boy Jacobs de wenkbrauwen. Hij vond het bizar dat een goed product zomaar werd weggegooid.

Betere marge voor telers

Jacobs zocht contact met Bart Kuijpers, de directeur van laboratorium Brightlabs. Samen kwamen ze op het idee om de komkommers te pureren en in een knijpzakje te doen.

Dat resulteerde uiteindelijk in het product Xqueeze.me met vier verschillende smaken: Funky Fresh, Go Green, Hi Sweety en Hot Like You. “Een product als dit draagt bij aan een circulaire werkwijze en kan telers wellicht helpen om een betere marge te halen.”

Lees verder onder de foto

Boy Jacobs met zakjes knijpgroente in zijn komkommerkas in Kessel (Limburg). - Foto: Ank van Lier
Boy Jacobs met zakjes knijpgroente in zijn komkommerkas in Kessel (Limburg). - Foto: Ank van Lier

Bedrijfscatering geraakt door coronacrisis

Het product wordt nu even niet afgezet in de keten met bedrijfscateraars. Die sector werkt door de coronacrisis en het vele thuiswerken op halve kracht en heeft alle energie en aandacht nodig om overeind te blijven. Een doorslaand succes is Xqueeze.me vooralsnog dus nog niet.

“Sowieso leren we een heleboel van dit project”, stelt Jacobs. “Daarbij vind ik dat we als tuinbouw moeten laten zien dat we ook nadenken over wat de consument wil. Dat is een must om een volwaardige keten- en verkooppartner te worden en rendementen naar de toekomst toe te verbeteren.”

Meer lezen over dit komkommerbedrijf en bedrijfsopvolger Boy Jacobs? Lees de reportage in Groenten & Fruit magazine

Snel delen

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin