Telers The Greenery brengen meer zachtfruit voor klok

10-02 | |
Foto: Roel Dijkstra
Foto: Roel Dijkstra

The Greenery zal meer volume zachtfruit verkopen dit seizoen. Greenery-telers hebben door de nieuwe structuur meer keuzevrijheid.

Door de nieuwe structuur en commercieel beleid van The Greenery hebben telers in The Greenery Growers opnieuw de mix in het afzetbeleid gewogen. Er is gekozen meer via daghandel te verkopen, dat betekent dat de directe afzet via The Greenery Retail kleiner wordt. The Greenery Retail is de divisie gericht op levering en ondersteuning van vaste supermarktklanten. Hoe de verhouding tussen beide afzetkanalen (daghandel en retail) is bij The Greenery, maakt de organisatie niet bekend. De keuze van de telers moet tot uiting komen in een hogere uitbetaalprijs.

De behoefte van retailklanten blijft centraal staan bij het onderdeel Zachtfruit van The Greenery Growers, schrijft de organisatie. Telers blijven zowel retailklanten, groothandelsklanten, foodservice-klanten als service providers bedienen.

Strategie per productgroep

De daghandel krijgt een impuls door het besluit van de zachfruittelers. Het betekent echter niet dat de daghandel bij andere productgroepen van The Greenery ook groter wordt, stelt de afzetorganisatie. Zij maken hun eigen afzetstrategie, waardoor de koers van de businessunit Zachtfruit op zich staat.

Zachtfruittelers hebben naast hun commerciële strategie ook de kwaliteitscriteria aangescherpt voor dit seizoen. Die zullen in het voorjaar bij de start van het glasseizoen gepresenteerd worden. Voor verschillende zachtfruitproducten zitten bovendien nieuwe introducties in de pijplijn.

Webshop impuls daghandel

Dit jaar wordt nog een impuls aan de daghandel verwacht door invoering van een webshop. The Greenery test nu een online bestelsysteem dat naast de veilklok moet opereren. Het is volgens een woordvoerder niet zo dat de veilklok in belang minder wordt. Een webshop moet een aanvullend instrument zijn. Naar verwachting wordt de proef met een beperkt aanbod en klantenaantal dit jaar uitgerold naar een groter assortiment en grotere klantengroep.

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen in de afzet van agrifood-producten? Lees meer over afzet in onder meer korte ketens op de themapagina afzet

Verheul
Jeroen Verheul Redacteur
Meer over

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.