Tesco koppelt innoverende start-ups aan leveranciers

10-05 | |
Foto: ANP
Foto: ANP

De Britse supermarkt Tesco wil start-ups met foodinnovaties koppelen aan bestaande leveranciers om hen zo de kans te bieden sneller op te schalen. Op die manier hoopt Tesco de milieugevolgen van de voedingsproductie verder terug te dringen en de voedselvoorziening in het Verenigd Koninkrijk (VK) te ondersteunen.

Tesco heeft samen met Wereldnatuurfonds (WWF) een ‘versnellingsprogramma’ opgezet onder de naam Innovation Connections. Doel is om duurzaamheidsinnnovaties sneller in de leveringsketen op te nemen.

“Innovation Connection pakt één van de belangrijkste belemmeringen voor veelbelovende innovaties aan door leveranciers te zoeken die kunnen helpen om nieuwe ideeën en technologieën op te schalen. Aanvragers zijn gekoppeld aan bedrijven die al lang aan Tesco leveren om hun projecten in de ‘real world’ van de voedingsketens te pitchen”, aldus CEO Ken Murphy. De geselecteerde start-ups ontvangen een bijdrage van € 175.000 steun in hun financiering van het winkelbedrijf.

Innovaties opschalen

“Om betaalbare, gezonde en duurzame voeding voor iedereen te bieden moet de hele voedingssector snel innoveren. Daarom werken we, naast verbeteringen in onze eigen organisatie, samen met innovatieve leveranciers en start-ups”, zegt Murphy. “Maar we hebben ook steun van de overheid nodig om de voedingsindustrie te helpen om bewezen innovaties op te schalen. Hopelijk geeft de aangekondigde Food Strategy een proces voor het updaten van verouderde regels die nu de hoogst noodzakelijke innovatie tegenhouden.”

Groei in plantaardig

Tesco is veruit de grootste supermarkt in het VK met in het boekjaar 2021-2022 een omzet van ruim € 65 miljard. Het retailbedrijf heeft eind 2021 flinke stappen aangekondigd om de hele bedrijfsvoering te verduurzamen. Verse groente en fruit worden onder meer per trein aangevoerd uit Spanje.

Tesco zet ook in op omschakelen naar meer plantaardig eiwit in het productenpakket. Tegelijkertijd heeft ook Tesco te maken met consumenten die door de hoge inflatie steeds meer goedkopere producten kiezen of kiezen voor winkels van discounters Lidl en Aldi.

Peijs
Ruud Peijs Freelance redacteur


Beheer