Doorgaan naar artikel

Tesco: leveranciers verhogen prijzen harder dan noodzakelijk

Volgens Tesco misbruiken sommige voedselfabrikanten de inflatie als excuus om hun prijzen meer te verhogen dan noodzakelijk zou zijn.

Nieuws
Food
Tesco kijkt regel voor regel naar de prijsvoorstellen van zijn leveranciers. - Foto: ANP premium

Tesco kijkt regel voor regel naar de prijsvoorstellen van zijn leveranciers. - Foto: ANP

Volgens Tesco misbruiken sommige voedselfabrikanten de inflatie als excuus om hun prijzen meer te verhogen dan noodzakelijk zou zijn. Om dat tegen te gaan, kijken de Britse supermarkten regel voor regel naar de prijsvoorstellen van hun leveranciers.

Dat heeft bestuursvoorzitter John Allan van de grootste Britse supermarkt Tesco verklaard tegenover de BBC.

Allan: “We vechten prijsverhogingen die in onze ogen onterecht zijn keihard aan en confronteren die leveranciers met de volgens onze juiste berekeningen.” Tesco beschikt daartoe over een team dat de samenstelling van voedselproducten in kaart kan brengen, de kosten van de benodigde grondstoffen er bij haalt en zo uitwerkt of een prijsvoorstel gerechtvaardigd is.

“We voeren robuuste onderhandelingen. Als we het niet eens worden, dan wordt een leverancier geschrapt.” Recent zijn in dat kader producten van KraftHeinz tijdelijk uit de schappen verdwenen. De inflatie voor voedselprijzen bereikte in het Verenigd Koninkrijk in december een record van 16,8%.

Boeren en voedselproducenten verontwaardigd

Boerenorganisatie National Farmers Union en de brancheorganisatie voor de voedingsmiddelensector reageerden verontwaardigd op de uitspraken. Minette Batters, voorzitter van de Britse National Farmers Union, zei dat ze enigszins verbijsterd was door de opmerkingen van Allan. “Het was bijna alsof hij in een parallel universum leefde”, zo vertelde ze aan BBC Radio. Daarbij merkte zij op dat boeren en telers te maken kregen met ongekende stijgingen van de productiekosten.

Karen Betts, algemeen directeur van de Food and Drink Federation, zei dat de prijzen van producenten worden beïnvloed door stijgingen van de kosten van energie, ingrediënten, transport, verpakking en arbeid. “Als ze sommige van deze kostenstijgingen niet kunnen doorberekenen, gaan ze failliet”, vertelde Betts aan de BBC. Zij tekende daarbij aan dat de meeste supermarkten leveranciers vragen om hun boeken te openen om ‘regel voor regel’ te rechtvaardigen waar de kosten stijgen.

Medeauteur: Carolien Kloosterman

Snel delen

Image
Ruud Peijs

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin